torsdag, april 27, 2006

I´ll follow you tonight

Igår blev jag ruskigt irriterad när jag gick in på Aftonbladets hemsida och såg två rubriker som visar på hur sjukt det svenska rättssamhället är. Först handlade det om en kille som hade blivit friad från våldtäkt på en tjej under 15 år, just det som skulle komma att heta våldtäkt efter den nya lagstiftningen. Men nu kan dom tydligen kringgå det också. Han hade åkt dit för sexuellt ofredande istället. Nästa grej var rubriken om att det inte var brottsligt att kalla någon för hora och säga "jag ska stoppa min kuk i dig". Visst, det kan bero på i vilket sammanhang det är men trots allt så verkar det ha varit ganska seriöst menat den här gången och då är det givet att man ska kunna åka dit för det. Men som sagt våra domstolar kan tydligen inte fälla om det inte är 100% bevisat. Nästan varje dag läser man om olika rättsfall där man antingen tycker att straffet är för lågt eller där någon blivit friad när man tycker att det är självklart att personen skulle blivit dömd. Nog om det.

En annan tråkig sak från igår var att skidtjejen Emelie Öhrstig meddelade att hon slutar. Jag har alltid gillat henne och det var riktigt kul att hon fick ta ett VM-guld under sin karriär.

Det var om gårdagen. Nu till dagens övningar. Jag har varit och klippt mig, eller blivit klippt heter det väl om man ska vara petnoga. Jag har så ruskigt tjockt hår så när det blir för långt får man nästan panik innan man tagit sig till en frisör och blivit av med lite hår. Men nu känns det riktigt bra och jag fick godkänt också av dom som sett mig. Fast jag gjorde ju inget märkvärdigt med håret utan klippte det kortare helt enkelt.

Det stora projektet under dagen har annars bestått i att städa mitt rum riktigt ordentligt. Dammet rullade runt och det kändes allmänt otrevligt härinne så jag dammade rejält, tog bort saker ur bokhyllan och torkade av, dammsög och avslutade med att torka med vått. Så nu blev det betydligt finare och fräschare härinne. :-)

Vissa i min omgivning har det inte helt lätt just nu. Någon funderar kring kärleken, vad är rätt och vad är fel, och det är alltid lika svårt att veta, och lika svårt att ge bra råd. En annan har gjort bort sig riktigt ordentligt och trots att jag inte riktigt vet vad det rör sig om så känns det jobbigt. Nästa har en hjärnskakning som inte vill ge med sig. Jag har ju alltid varit en person som brytt mig om mina vänner väldigt mycket och varit mån om deras bästa och sån kommer jag alltid att vara. Därför smärtar det när såklart när folk har bekymmer men det är bara att hoppas att det löser sig och visa att man finns för dom. Jag hoppas att jag lyckas med det.

Caught by, what comes by
I stand alone without a fair chance tonight
Here again, by your side when they turn on all the lights
Yes, I´ll follow you tonight
Anna Ternheim - I´ll follow you tonight

3 kommentarer:

Hanna Bergström sa...

Hej! Ja det är riktigt gott med glass där. Åt en till igår ;) Livet går upp o ner här.. Mest ner tyvärr men jag har mina små guldklipmar här i livet som ändå gör att det är bra.. Rörigt men ja jobbar för fullt på en bättring! Hoppas allt är bra med dej! Kram

Anonym sa...

AnnaT-rubrik...Me like! Sitter här med henne nu, hon är nog det enda som funkar när man mår som jag gör nu.. Så seg i huvudet. Och jaa, jag saknar alltid dig, bara en fråga om mer eller...mer.
Pusselbitar

Patryk sa...

fin blogg... det var kul att läsa och bland annat det sista stycket.. vill tacka dig för att du tänker på dina vänner så otroligt mycket som du gör.. dig kan man alltid lita på och trots att det kan vara svårt som du säger så är du alltid där oavsett... Tack.