tisdag, maj 02, 2006

Orättvisan i världen

Igår satt jag och såg lite på humorkvällen på 4:an. Skrattade en del åt alla sketcher osv. men fick en rejäl ångest också över hur orättvist allting är i världen. Hur utbredd fattigdomen är i Afrika, barn föds med HIV och har egentligen noll chans att klara sig, många dör i svält och nästan ingen får möjlighet att gå i skola. Kontrasten är så grym jämfört med hur vi har det här i Sverige och i övriga västvärlden. Vi köper den ena teknikprylen efter den andra, vi lägger pengar på märkeskläder, reser iväg utomlands, lägger pengar på konserter, för att inte tala om dom gigantiska löner som alla våra toppchefer har. Samtidigt dör den ena människan efter den andra på andra sidan jordklotet. Man mår illa bara man tänker på det. Det känns overkligt att vi lever på samma jordklot.
Vad har vi att förlora på att efterskänka våra biståndspengar t.ex.? Vi kan väl aldrig nånsin tro att vi ska få tillbaks dom? Jaja, helt klart fick jag mig en tankeställare.

Dagen har varit lugn. Hamnade här vid datorn ganska snabbt och pratade med lite folk. Jag tar åt mig en hel del när folk har problem, som ni vet, och nu är det flera som har det tungt. Många av mina tankar går hur som helst till er. Jag fick hur som helst ett kort skrivet och pålagt till världens sötaste Lotta som blir 22 imorgon. Hon kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Dels är hon en underbart skön tjej men det var Lotta som förde samman Cicci och mig, det ni!

Under morgondagen ska jag försöka komma iväg till Linköping. Det har jag tänkt länge men nu börjar tiden rinna iväg och saker och ting måste ordnas. Sen är det ju Lost i vanlig ordning på onsdagskvällen men den här gången kolliderar det med något som är viktigare. Anna Ternheim gör en exklusiv live-spelning i Musikjournalen Live i P3 kl. 20.03-22.00. Det måste bandas och då får jag helt enkelt se till att banda Lost också.

Jag dricker glögg med balkongdörren öppen inatt och låter vinden komma in ifrån väster
som en virvlande vår, som en dansande storm, som en galen orkester
Jag dricker ur mitt glas och alla dörrar är öppna
Det är dimma över mig och över England
Lars Winnerbäck - Hugger i sten

Inga kommentarer: