onsdag, maj 03, 2006

Lkpg, Anna T, Great Tit

Idag tog jag mig äntligen till Linköping. Men det var inte långt ifrån att jag inte hann fram till kl. 15 då dom stängde. Skulle fixa ny legitimation till universitetet och fixa lite med böcker på biblioteket. Allt gick bra och det kändes bra att vara där igen.
:-)
På vägen hem var jag tvungen att svänga in till Gamla Linköping. Det ligger ju precis i närheten av universitetet så det var ju ingen omväg direkt. Jag strövade runt lite i det underbara vädret, strålande solsken och riktigt varmt, men lyckades inte se några djur som brukar ströva runt där. Gick hur som helst in i Cloettaboden och köpte mig en massa godis. Sitter och mumsar på dumlekolor nu! Jag ska försöka ta mig till den riktiga Cloetta-fabriken i Ljungsbro i sommar. Är det någon som vill hänga med?
Sen körde jag hem och gick ut ett tag för att njuta av vädret innan jag satte mig vid datorn. Sällan jag hamnar här!? :-)

Timmarna gick ganska snabbt och när jag satt vid tvn runt sju slog det mig att det bara var en timme kvar till Musikjournalen live med Anna Ternheim och Max Peezay. Jag hann äta lite och flumma vid datorn innan jag hittade ner till källaren för att fixa med inspelningen. Och vilken timme Anna bjöd på. Hon började med en fantastisk version av To Be Gone, på franska, och fortsatte med att spela en ny låt. Sedan blev det en låt från första EP:n som hon aldrig spelat live, A Friend At Last och en fin version av A French Love. Sedan kom den, låten som hon spelade på Lasse Winnerbäcks 30-årsdag, Elegi. Så oerhört vackert, magiskt, fantastiskt... Jag fick rysningar i kroppen redan innan hon slagit an första tonen och det fortsatte genom hela låten, tårarna trängde sig på. Kan något bli vackrare?


Mellan låtarna pratades det om det ena och det andra och en hel del intressanta saker fick man reda på. Ny skiva till hösten och turné på hemmaplan. Tyskarna hade tagit åt sig hennes musik med storm medan folket i Frankrike var mer svårflirtade. Ett riktigt trevligt program var det hur som helst och ännu bättre blev det av att man dom hade satt upp en webkamera på hemsidan så man kunde se lite av vad som hände i studion.
Så här kan ni se hur det såg ut när Anna Ternheim satt i studion och spelade:



Samtidigt som Anna T var på radion gick det två tv-program på 4:an som jag hade tänkt spela in. Tyvärr missade jag det första. Det hette "Det handlar om ett barn" och handlade om hur barn kan bli utsatta på olika sätt av sina föräldrar. Just det här känns extra viktigt just nu och jag är ganska irriterad att jag missade det men det kommer i alla fall två program till i ämnet. Hur som helst så spelade jag in Lost. Jag får se när jag tittar på det men det blir säkert under morgondagen.

Sen satt jag och hjälpte Agnes, Palm alltså, med hennes engelskauppsats. Hon hade skrivit en riktigt rolig story som hade anknytning till oss i järngänget, ett gäng från Agnes hemsida, och våra fågelnamn. Vi satt och klurade ut vad lappuggla, strandpipare, talgoxe och skäggdopping heter på engelska. Riktigt flummigt blev det när jag hittade en massa roliga bilder och info om lappugglan. Och inte blev det bättre när vi fick reda på att talgoxe heter Great Tit, haha!!
Jaja, kul var det hur som helst och vi lyckades komma en bit på vägen iallafall. Tycker synd om flickan som hade tokmycket att göra till imorgon, prov, uppsats att lämna in och redovisningar. Kommer gå en hel del tankar till Agnes under dagen...

Och till sist måste jag berätta att Ciccis exklusiva skiva med 747-låtar, kent, äntligen hittat fram. Efter många om och men där jag först betalade in till fel konto så har jag fått skivan. Jag var nära att ge upp både en och två gånger innan det löste sig.

Idag är låtvalet givet!

Det är en storm på väg i natt, rannsaka och bekänn.
Guds son ska komma nedstigen från himmelen igen.
Du ska stå naken framför sanningen, och jordens alla kval,
han ska pröva din styrka, han ska testa din moral.
Lars Winnerbäck - Elegi

Inga kommentarer: