söndag, maj 28, 2006

Svenska Cupen, The Sounds

Jag hinner inte med att skriva här. Men nu ska jag iallafall göra ett försök att komma ikapp lite. Gårdagen och dagen har visserligen varit lugna men jag har ju ändå velat umgås med Cicci så mycket som möjligt och när jag väl varit vid datorn har det varit både det ena och andra att diskutera med folk.

Jag tänkte börja med torsdagen. Lyckades sova några timmar under natten till torsdagen innan det var dags att ta sig upp och få i sig lite frukost innan det bar av mot Borgsmo, idrottsplatsen, och tävlingen vi skulle arrangera. Tyvärr regnade det då men det blev dock bättre under dagen även om började hagla precis efter att tävlingen var avslutad. Det strulade riktigt mycket med nya målkameran vi fått. Till att börja med gick det bra men sen strulade det ena efter det anda. När vi fått ihop allt så kunde vi konstatera ett brott på en kabel och då var det bara att riva ner hälften och dra en ny kabel. När det väl var gjort så fungerade inte knappen som vi skulle filma löparna med. Då började paniken sprida sig och vi lyckades inte lokalisera felet. Som tur är finns det en backup så man kan filma löparna manuellt via tangentbordet, men det är lite knepigare, vilket också visade sig senare.

Jag fick efter många om och men en mikrofon och en cd-spelare, så jag kunde utföra mitt uppdrag som speaker på ett bra sätt. Tävlingen drog igång och ganska snart insåg jag att jag varit lite för ambitiös när det gällde att ta fram fakta om deltagarna. Jag hann inte säga hälften av det jag tänkt och teknikgrenarna, allt utom löpningen, blev riktigt lidande. Så blir det knappast i en vanlig tävling men nu var det ett väldigt pressat tidsschema eftersom 16 grenar i både dam och herrmatchen skulle genomföras på drygt 4 timmar.

Men hur som helst så flöt det på. Jag presenterade flera av dom bästa deltagarna och såg till så att publiken fick en bra koll på när det gjordes bra resultat. Fick in musik lite då och då vilket verkade uppskattas av folket på läktaren. Det kändes som att det gick ganska bra även om det säkert lär gå bättre och bättre ju mer man får testa på det. Man kan alltid formulera sig bättre ibland och undvika att säga fel vilket blev fallet men huvudsaken är ju att man rättar till det. Tog åt mig av lite småsaker som min pappa påpekade för mig efteråt. Cicci var också där och tittade och verkar ha varit nöjd med mig. Fick även bra kritik efteråt från flera håll.
Tyvärr blev det inga tider på 110 m häck för män då målkameran strulade. Förmodligen gick tidtagningen igång för tidigt för tiderna blev riktigt dåliga. Men på något sätt tro jag ändå att dom kan ha stämt för förhållandena var inte dom bästa med motvind och kyla.

För att skriva lite om tävlingarna så lyckades båda lagen från min klubb, Tjalve, riktigt bra. Damerna ledde faktiskt länge men fick se sig slagna av Helsingborg, till Ciccis stora glädje. Men nåt annat hade varit en riktigt stor överraskning. Vår landslagstjej Ellinor Stuhrmann vann både 200 m och 400 m häck och ska bli intressant att följa framöver. Tre klubbrekord blev det också på den kvinnliga sidan. Bland herrarna blev det ett bra lopp på 800 m mellan Mattias Fager i Tjalve och en kille från Ullevi, båda tog guld vid junior-SM förra året. Tyvärr drog Ullevi-löparen det längsta strået men det är bara att komma igen. Vår landslagslöpare på 400 m, Joni Jaako, som ska ha en god chans att ta sig till EM, vann iallafall enkelt utan att behöva gå för fullt. Utöver det var det ytterligare ett gäng bra resultat av deltagare utifrån men det tänker jag inte skriva om här för det känns knappast så intressant och då slutar ni nog läsa.
Hur som helst så fungerade det bra och alla var glada och nöjda efteråt.

Jag var dock riktigt trött när jag kom hem framåt sex på kvällen. Tog igen mig lite, fick mat i mig och pratade en del med Lina. Cicci och jag hade ju bestämt att vi skulle iväg till Linköping för att se The Sounds senare på kvällen och dit kom vi. Vi blev dock riktigt sena, jag skrev blogg och skickade bilder till Lina, och klockan drog iväg. Därför halvsprang vi från bilen till Platen Bar där dom skulle spela för att konstatera att det inte alls var särskilt mycket folk där. Så vi kunde i godan ro ta ut pengar och gå tillbaka. Väl inne så satt vi och filosoferade på ett par barstolar innan förbandet The Change gick på strax före 23. Dom spelade riktigt hård och skränig musik men Cicci tyckte inte att det lät så dumt och jag har hört värre. Sedan såg vi till att ta oss närmre scen för att få bra platser tills The Sounds skulle gå på. En bit efter halv tolv var det så dags. Till tonerna av "Queen of apology" gick dom på till publikens stora förtjusning. Och Maja visade sig som vanligt från sin bästa sida. Hon jobbar så grymt bra på scen, aldrig tycker man något blir segt eller tråkigt utan hon gör det så grymt bra med sina moves, gester, det hon säger
m.m. Sen har hon alltid något nytt för sig. Den här gången började hon röka på scen under "Rock´n´roll". Dom gör grymt bra låtar som gör sitt även på skiva men det är något speciellt att se dom live, helt klart. Showen dom bjuder på är grym!

Runt klockan 1 rullade vi hemåt efter en väldigt lyckad dag. Sedan var det dags att sova fem timmar innan det var dags att ta sig upp för färden ner till Helsingborg under fredagen. Tredje natten i rad som jag sov betydligt mindre än vad jag borde göra. Men det gick det med.
Under fredagen väntade en festival i Hässleholm men mer om det i nästa blogg. Den här är tillräckligt lång redan.

It's so good, you don't have to worry
I'm not like that, I'm not in a hurry
Take your time, I'm not going nowhere
If you go I will always follow
The Sounds - 24 hours

Inga kommentarer: