tisdag, februari 28, 2006

Underbart slut..

OS är slut och som det slutade. Sverige gjorde sitt bästa vinter-OS någonsin genom att ta 14 medaljer, varav sju guld. Målet var satt till sju medaljer av Sveriges Olympiska kommitté. Det var lite flyt men med ännu mer flyt kunde vi faktiskt haft ytterligare några medaljer. Faktiskt så knyts flera av dom starkaste minnena till bl.a. damstafettlaget i längdåkningen som var så nära ett brons, till herrlaget i skidskytte som var en skidspets från brons och till Andre Myhrer som bara var tre hundradelar från ett brons i slalom. Det var riktigt starka prestationer. Mer väntat var det ju t.ex. att Anja tog ett antal medaljer och att det blev några sprintmedaljer.

Som alltid annars är det dom mest oväntade prestationerna man minns mest. Semifinalen i damhockey där Sverige för första gången slog USA och gick till final, Maria Rooth tog steg in i rampljuset och har blivit riktigt populär. Anna-Carin Olofsson körde till sig ett guld i skidskytte, något Magdalena Forsberg aldrig klarade av. Anna Ottosson fick äntligen en medalj efter många års slit i skuggan av stjärnor som Anja Pärson och Pernilla Wiberg. Fantastiska framgångar i skidspåren där Björn Lind tog dubbla guld och damerna tog ett oväntat guld i sprintstafett. Sedan kommer ju det sista som hände i hela OS alltid finnas kvar i minnet. Sverige tog guld i hockeyn genom att slå Finland med 3-2. Niklas Lidström, från Avesta där min pappa kommer ifrån, avgjorde med en grymt slagskott. Firandet i Stockholm idag var härligt att se. Hur många människor som helst hade samlats på Medborgarplatsen för att hylla våra hjältar, killar såväl som tjejer. En härlig känsla för spelarna som de kommer bära med sig hela livet.

Utöver svenskarna så var det några av dom som kämpat i många år, som skidåkerskan Kristina Smigun och kungen i konståkning Jevgenij Plushenko, som äntligen fick sina guld medan andra inte fick det, t.ex. ryskan Irina Slutskaja och finske backhopparen Janne Ahonen.

Livet ska återgå till det normala igen. Det finns en hel del att ta igen när det gäller skola och andra saker. Har en del tv-program som jag spelat in och inte sett än och ligger efter med uppdatering av hemsidor. Men jag ska försöka att ta det lugnt och inte tänka så mycket på vad jag behöver göra. Då blir det mest att jag stressar upp mig och sover dåligt.


det är över nu
och 1000 kalla tysta dagar
en plats ett slut
så släck mitt ljus
Kent - Stanna hos mig

Inga kommentarer: