söndag, februari 05, 2006

Talanger

Att jag är tokig i idrott vet nog dom flesta av er som läser det här. Dom flesta som är allmänt intresserade av idrott följer våra allra bästa idrottare som kämpar om medaljerna på olika mästerskap, t.ex. Anja Pärson, Kajsa Bergqvist, Carolina Klüft, Mathias Fredriksson. Det som så många av er kanske inte vet är att jag tycker det är otroligt roligt att följa unga idrottares utveckling på vägen mot att kanske bli riktigt riktigt bra. Jag var, utan att skryta, en av dom första som kunde konstatera att Carolina Klüft skulle bli riktigt bra. När Emma Green slog igenom och tog VM-brons i höjdhopp förra året var det många som aldrig hört talas om henne innan. Själv hade jag följt hennes utveckling i flera år. Framtida namn inom friidrotten som kan bli riktigt bra är Erika Wiklund, Jessica Samuelsson och Ellinor Rosenquist. Den sistnämnda en lovande mångkampstjej härifrån Norrköping. Men givetvis är det många talanger vars utveckling stannar upp eller så stoppas deras framfart av skador. Hur som helst är det roligt att följa dom.

Den här helgen har jag fastnat för en tjej som i skuggan av Anja Pärson tagit ett stort kliv i utvecklingen mot att bli ett av våra framtidsnamn i slalom och storslalom, Maria Pietilä Holmner. Ett namn som många säkert inte känner igen. En 19-årig tjej från Umeå som blev sexa i storslalom igår efter ett imponerande andra åk och som idag var på väg mot en liknande placering då hon körde ur. Sätter in en bild på henne så ni har sett henne innan OS där hon kommer vara med.
Det väller fram många svenska tjejer med talang inom idrotten men när det gäller killar ser det dystrare ut. När Carolina Klüft slog igenom började ett stort antal tjejer med friidrott och detsamma gäller förmodligen inom den alpina idrotten nu när det går så bra för Anja. Fler manliga stjärnor är vad vi behöver.

Av den här dagen återstår inte särskilt mycket mer än ett par program på tv. Jag har tänkt se Six Feet Under och Dark Angel. Förmodligen fixar jag lite popcorn också att knapra på.

Inga kommentarer: