torsdag, februari 23, 2006

Skada gav Anja OS-guld

En riktigt härlig OS-dag som går till historien som en av de bästa svenska någonsin.
Äntligen fick Anja Pärson sitt efterlängtade OS-guld. Nu tror jag att det kan bli två av bara farten för hon har sin bästa chans kvar, storslalom. Medan konkurrenterna verkade lite skärrade fick Anja till två bra åk och det räckte hela vägen. En härlig syn att se Pernilla Wiberg hänga guldmedaljen runt Anjas hals och se hur hon stod och njöt av svenska nationalsången. Ett guld som Anja var väl värt och det känns svårt för bragdjuryn att se förbi Anja den här gången, eller kan Björn Lind få det med sina två OS-guld. Björn Lind var överlägsen i sprinttävlingen och han tog det guld som jag på förhand såg som den givnaste svenska guldmedaljen. Jag såg ingenting som kunde stoppa honom, förutom ett fall, och han var hur säker som helst genom hela tävlingen. Mer överraskande var Thobias Fredrikssons bronsmedalj. Thobias är en riktig kämpe och lyckas hitta vägar fram som ingen annan gör. Damerna hade inte sin bästa dag men längdåkarna har gjort ett strålande mästerskap. Fem medaljer så här långt, varav 3 guld.
Curlingdamerna är i final mot Schweiz, som för övrigt Niklas Wikegård har problem att uttala, så nu har Sverige fått ihop 11 medaljer, fantastiskt.

Dagen avslutades med de fyra kvartsfinalerna i hockeyturneringen där det mest överraskande var att Kanada blev utslaget av Ryssland. Sverige gjorde en bra insats mot Schweiz och vann enkelt även om det var en tuff första period. Semifinalerna blir Sverige-Tjeckien och Finland-Ryssland. Tänk om det blir Sverige-Finland i final, det vore en riktigt häftig avslutning på OS.

Annars har det inte hänt så mycket. Snön har fortsatt att falla och jag går och våndar mig över framtiden. Ska jag gå på Winnerbäck eller inte? Hur ska jag/vi göra med Hultsfred? Biljetterna dit släpptes för övrigt idag. Behöver skriva två styrelseprotokoll också...

Ont om rutiner, gott om dåliga vanor, gott om kitchiga planer
Jag lever för kicken, precis som du
Jag blir oinspirerad och ledsen av kraven och stressen
Jag har frihet i blicken, precis som du
Lars Winnerbäck - Tvivel

Inga kommentarer: