onsdag, november 15, 2006

Dom som skriver dom ljuger

Nu börjar jag bli skapligt trött på kvällstidningarna. På bara ett par år har dom gått från att vara nyhetstidningar till att alltmer skriva skvaller och kändisnytt. När dom dessutom gång på gång skriver artiklar med lösryckta citat från längre intervjuer eller andra tidningar bara för att skapa sensationsrubriker så är det bara för mycket. Det blir löjligt och patetiskt. Tyvärr är det väl alltför få som förstår hur illa ställt det är.

Tidningsredaktionerna verkar lägga alltmer tid till att läsa kändisars bloggar för att hitta en vinkling och kunna skriva en artikel. Peter Swartling skriver blogg på starlounge och där har tidningarna hittat flera grejer som dom gjort till artiklar med stora rubriker. Swartling bemöter gärna kritiken men det är så sjukt dåligt att ens skriva en artikel utan att vidtala personen i fråga om ämnet.

För att inte tala om allt som idolerna utsätts för. Tidningarna vänder ut och in på deras liv för att skapa rubriker. Så ni som tänkt söka till Idol bör ju inte ha några skelett i garderoben om man säger så, då är ni rökta direkt. Jag vet faktiskt inte vad det går att göra åt det här. Förmodligen kommer det bli värre och värre. Kändisarna kommer att bli smygfotograferade i ännu större utsträckning och granskade ännu mer. Jag tror inte jag skulle vilja bli kändis som det fungerar nu. Det ska banne mig kunna gå att gå var som helst, när som helst och hur som helst som kändis utan att man ska behöva vara orolig för att bli fotad. Och hur kan man ställa upp på att vara "paparazzi"? Ta Per-Olof Sännås t.ex. som tar den ena smygbilden efter den andra för Aftonbladet.
Jag hittade dock en rolig historia i ämnet:

Det här är en gammal historia, men den är ganska rolig ändå. PO Sännås var ute och paparazzade på Björn Borg när han fått ett barn. PO gömde sig vid Björns pampiga hus på Ingarö.- Så hade jag hittat ett skitbra ställe bakom en lövhög med en buske framför och såg familjen komma ut för att gå till båten. Alla svängde av ner till vattnet utom Björn som fortsatte rakt fram till min buske. Väl framme vid busken dog han ner gylfen och började pissa. Jag låg ju med ett 70-200 och vågade inte smälla av någon bild då inte. Jag tryckte mig närmre marken. Jag fick ingenting på mig, men det var ett dåligt ställe att paparazza på i alla fall för det fanns fästingar där också. Källa: pernillawahlman.blogg.se

Att kungabarnen förföljs nästan jämt av olika fotografer går väl kanske att förstå även om det inte alls skulle behöva vara så. För hur intressant är det egentligen att läsa ett reportage och se en bild på när Madeleine står i keps på en bensinmack på väg till söndagsmiddagen på slotte?

Som vanligt har herr Winnerbäck svar på tal.

Jag läser en tidning
Jag ser vad det står
Men det är inget jag bryr mig om
Ingenting jag förstår
Dom som skriver dom ljuger
Allt är tvärtom
Dom skulle mörda för pengar
Skandalen är dom
Jag såg ett dreglande lejon
stod på toppen och sa:
"Jag ger bara folket
vad folket vill ha"
Lars Winnerbäck - Mareld

Inga kommentarer: