söndag, november 26, 2006

Diamantbröllop - Magnus Carlsson - Strömavbrott

Vet inte riktigt vart jag ska börja. Helgen började på ett grymt bra sätt men slutade lite märkligt i mörker. För att ta det från början så firade vi som vissa av er vet mormor o morfars 60-åriga bröllopsdag, diamantbröllop, i går. Vi var ute och åt riktigt god mat. Jag åt plankstek med potatis, färska champinjoner och bearnaisesås. Sen blev det vaniljglass med varm hjortronsylt till dessert. Mums! Stället vi åt på var riktigt mysigt. En herrgård en liten bit utanför stan. Vi hade ju tagit dit brudnäbben som dom hade på deras bröllop och både mormor och morfar blev riktigt förvånade när dom fick se henne. Mormor fattade inte att det var hon först men tyckte så klart det var riktigt kul att se henne där.

Sen fortsatte vi hem till mormor o morfar och fortsatte festligheterna där. Vi åt tårta och kaffe och diskuterade gamla minnen, tog kort och åt ännu mer. Det var riktigt kul att höra hur mormor o morfar hade det när dom gifte sig. Idag är ju allt så annorlunda. Då var det ont om utrymmen för gäster osv. så dom fick dela hus och rum med andra, det fanns ingen el... Sen är det bara så fantastiskt att två personer kan vara gifta i hela 60 år. Återstår att se hur många år det blir. Morfar är inte särskilt pigg och börjar tyvärr bli allt snurrigare vilket är jobbigt att se. Men det är inte lätt att bli gammal. Mycket värk och elände men trots allt många glädjestunder.

Hade tänkt höra av mig till Carro under lördagskvällen men tyvärr blev det aldrig av då klockan drog iväg och vi blev kvar längre än tänkt hos mormor och morfar. Och tråkigt nog blev det inte av att jag träffade henne under söndagen heller. Vi hördes visserligen av men det gick inte riktigt att få ihop det. Vill och måste verkligen träffa henne snart för hon är värdefull och betyder mycket. En underbar tjej...

Söndagen spenderades dels på stan och dels hemma. Sällskapet från lördagen var samlade för middag här men jag var på stan för att se Magnus Carlsson uppträda med låtar från sitt nya julalbum. Tycker ju att han sjunger grymt bra och hans julskiva är riktigt bra. En blandning av Barbados, Alcazar och solo-Magnus som han kallade det. Han gör dessutom några spännande duetter med Jessica Andersson, Molly Sandén och Lill-Babs. Molly är ju hon som vann Lilla Melodifestivalen och som ska representera Sverige i Europa-finalen nästa helg. 14 år och har en grym röst. Lill-Babs var med och uppträdde tillsammans med Magnus och sjöng även en egen låt. Har inte mycket för henne men hon har trots allt gjort enormt mycket som artist som det går att beundra henne för.
Gick en runda på stan och spanade in julklappar men valde att avstå från att köpa dom eftersom det var så vansinnigt mycket folk. Bättre att ta det en vanlig vardag då det är mindre folk.

Sen spenderades eftermiddagen med folket här hemma. Kom hem vid halv tre och allt var till belåtenhet under någon timme tills vi upptäckte att strömmen gått i halva huset. Frysen och kylen var utslagna och pappa fixade en skarvsladd så vi kunde hålla igång det. Så långt gick det väl an men värre blev det när hela huset slocknade. Från och till var vi av med strömmen från tre till åtta. Lite lagom roligt. Utan el finns det verkligen inte mycket att göra. Som tur var hade vi sällskap ett tag men sen blev det lite segt när vi bara var familjen. Ingen musik, ingen dator, ingen tv, inget kaffe, ingen mat... Ja, det går att räkna upp mycket men det var lagom knäppt men samtidigt fick vi hysteriska skrattanfall ibland för det uppstod en rad märkliga situationer. Gå på toa med ficklampa t.ex. När mamma står och diskar med en ficklampa lysandes över disken... :P Så visst är jag glad att jag lever nu och inte för 60 år sedan då det inte fanns någon el över huvud taget.

Sen vore det snällt om någon kunde tipsa mig om ett ställe där Sara Burnett uppträder i december. Vet att hon har en hel del uppträdanden planerade. Riktigt kul för henne!
Och jag och Cicci har gått på Götgatan och över Årstaviken... :-)

Det är som om jag har ljugit när du frågar var jag får allting ifrån
Jag är slungad upp på bålet, om du undrar hur jag mår
Jag går ner till Årstaviken och sparkar höstlöv med min son
Gud välsigne hans små fötter där dom går

En gång kände jag doften av ett varmt och vackert hem
Jag har saknat det, föraktat det och saknat det igen
Den värme man ska slås av när man låser upp sin dörr
En vacker dag blir ingenting som förr

Jag har seglat med ett sjunkande skepp
och tro mig, jag har velat stävja vinden
Det är kyligt här i natt,
när Stockholm kysser mig på kinden
Lars Winnerbäck - Stockholms Kyss

Inga kommentarer: