torsdag, september 14, 2006

Trött på all valprogaganda lika billig som reklam...

Jag har knappt landat än efter gårdagen. Just därför är det så skönt att knappt göra någonting en dag som denna. Allt var nästan perfekt igår. Det som dock smärtade vara att jag inte hade Cicci vid min sida. Hon kunde som tur var se allting hemifrån, annars vet jag inte om hon klarat sig.

Idag gick jag gick upp sent och har vandrat runt lite mellan datorn och tvn. Fixat en del med hemsidor och bara pratar med folk. Jag har fått Emmy att inse hur bra Lasse Winnerbäck är på att skriva låtar så nu kommer jag ösa Lasse och Anna Ternheim över henne. Nån mer som vill ha? Jag har spenderat dagen med att lyssna på just dom två ovan nämnda och Elin Sigvardsson. Saknar Elin och hoppas verkligen hon spelar in ett nytt album snart. För någon motsvarighet finns det egentligen inte. Anna gör sin grej, Lisa Miskovsky gör sin, Lisa Ekdahl gör sin och Elin gör sin. Alla behövs och även om jag inte gillar Ekdahl så har jag svårt att hitta någon motsvarighet till henne.

Och för att komma in på ett annat ämne så förstår jag inte hur vissa lärare fungerar och hur dom blivit just lärare. För som lärare går det inte att kränka elever och säga precis vad man tycker och tänker även om man kanske vill ibland. Dessutom måste man kunna tåla alla personlighetstyper annars är det ju läge att fundera på vad man gett sig in på. Och sen vet du att jag alltid står på din sida och nu har du ju även hela klassen på din sida så jag fattar verkligen inte varför han stör sig så otroligt mycket...

Och så har det fixats biljetter till brisgalan i Trollhättan den 7 okt. Det är nästa grej att se framemot, Agnes, The Poodles, Jessica Andersson m.fl.
Jag tror jag nöjer mig med det för idag och väljer istället att publicera hela texten till Lasse Winnerbäcks Över gränsen. Den passar väldigt bra nu inför valet eftersom Lasse skrev den till valet 2002 då han inte orkade med all valhets utan drog till Köpenhamn och skrev just den här låten om hur han upplevde allting just för stunden.

Jag blev så trött på den heta sommarn.
trött på bilderna i stan'
trött på Olssons skor och Kvarnen
trött om natten, trött på dan'


Trött på all valproganda, lika billig som reklam
ja, "vi vill ha ett bättre Sverige". Åh fan!


Tagit mig ner till Köpenhamn
Hyr ett rum av en vänlig dam
Vandrar gatorna i timmar här
Äter frukost på altan'


Jag har varit tyst i tio dagar eller mer
jag tror jag slipar mina vapen, när ingen ser


Fläktar den första svala vinden
i hennes vilda höstträdgård
Hjärter Dam, nu i september
börjar en annan typ av vår


Du skulle älska att ströva i parken här intill.
Där över gränsen får man vara när man vill.


Jag blev så trött på den heta sommarn'
trött på att aldrig stå pall
trött på clownerna i TV
trött på inget, trött på allt


Hjärter Dam, här får man krafterna igen
snart kan jag ta mig ut på isen, men inte än


Och Hjärter Dam, om skräpet hinner ikapp dig
drömmen flyr och vardagen gror
och om du letar efter tråden
eller bara saknar en bror


om du har halsen full av månader av slit
ta din packning över gränsen och kom hit

Lars Winnerbäck - Över Gränsen

2 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Lisa är mysig..så det så! Även om hon är lite annorlunda och jaa..det finns ingen som Lisa! :)