torsdag, juli 06, 2006

Ingenting att förlora

Två sjukt varma dagar är till ända och fler lär följa. Skillnaden på dom är att det lär hända betydligt mer under dom närmsta dagarna och jag hoppas att det inte blir så galet varmt för då lär man väl gå under. Mycket dricka lär gå åt iallafall. Men jag ska inte klaga. Hellre sol och värme än regn och blåst, helt klart.

Dom senaste dagarna har iallafall tillbringats till stor del vid datorn och tvn även om jag givetvis varit ute en del också. Var ute och sprang igår igen. Blev två dagar i rad men eftersom det inte blev något i helgen så kändes det som att det skulle fungera. Körde tre varv på banan 4,5 km, och det kändes bra. Gjorde lite småryck i uppförsbackar och så, det kan alltid vara nyttigt. Det börjar bli dags att få lite kvalité på träningen.

Sen har jag som sagt uppdaterat hemsidor. En hel del nytt på Agnes-Carlsson.nu. Agnes medverkar i Tv4:s Sommarkrysset den 19 aug och hon har även varit i Visby och gjort en bra spelning. Marre var där, någon som är förvånad?, och tog en del bilder som jag börjat fixa i ordning för att lägga ut. Förhoppningsvis ska det bli klart under morgondagen så det kommer upp innan Cicci och jag drar iväg.
På ÖFIF:s hemsida har jag lagt in en hel del statistik, bl.a. från Stockholm Marathon. Har dragit ut på det då det är så segt att lägga in varenda en som sprungit manuellt. Så mycket lättare när man kan lägga in en hel resultatlista där databasen sorterar ut alla från Östergötland. Men nu är det gjort iallafall.

Sen har jag givetvis sett båda semifinalerna i fotbollen. Om vi börjar med gårdagens match där Italien vann med 2-0 mot Tyskland efter förlängning så var det en ganska seg tillställning med väldigt få målchanser. Lagen var jämna och inget av lagen vågade chansa av rädsla för att blotta sig bakåt. I förlängningen var dock Italien det klart bättre laget och efter en stolpträff och ribbträff alldeles i inledningen så kom 1-0 med bara två minuter kvar att spela. Och glad blev jag för det! Bara minuten senare avgjorde Del Piero matchen med ett oerhört läckert mål i bortre krysset.
Och Italiens finalmotståndare blev som många av er säkert vet Frankrike. Matchens enda mål kom på straff efter att Thierry Henry blivit fälld och Zinedine Zidane satte bollen säkert i nätmaskorna. Målet kom efter ungefär en halvtimmes spel och resten av matchen fick Frankrike styra matchen som man ville. Portugal hade oerhört svårt att skapa något. Dom farligaste målchanserna kom faktiskt på tilläggstid.

Sen kan jag inte låta bli att skriva om alla filmningar i fotbollen. Vissa är värre än andra och Ronaldo i Portugal är en riktig diva. Hur sjutton kan man slänga sig, förstärka fall och vrida sig i plågor helt i onödan? Och sen märks det att domarna blivit väldigt återhållsamma i bedömningen. Ibland väljer dom att inte blåsa för frisparkar när det ska vara det bara för att det KAN ha varit så att spelaren filmade. Om det är rätt eller fel kan inte jag säga men det känns nästan bättre än att ett lag ska få avgöra på en felaktig frispark. Det var ju faktiskt på det sättet som Spanien åkte ur turneringen. Den gången hette teaterapan Thierry Henry.

Under gårdagen fick jag även två roliga telefonsamtal. Först ringde en från Svenska Friidrotsförbundet och undrade om jag var intresserad av att vara liverapportör från Ungdoms-SM eller Junior-SM i friidrott ibörjan av augusti. Jag hade visst blivit rekommenderad av en viss A. Lennart Juhlin eftersom alla som brukar rapportera live är nere i Göteborg inför EM när USM och JSM går. Eftersom USM går i Nyköping, inte långt härifrån, tackade jag ja och det ser jag framemot! Jag älskar den rollen. Att känna att det som jag skriver och publicerar på nätet läses av ett antal hundra. Det andra telefonsamtalet handlade om att jag skulle vara med och hjälpa till med eltidtagningen vid Surbullespelen i augusti. Trevligt det också, och då hoppas jag verkligen att allt fungerar som det ska.

På tal om friidrotten så gick det en gala från Norrtälje på tv i måndags. Christian Olsson hoppade riktigt bra i tresteg igen vilket är riktigt kul att se. Däremot var det mindre roligt att höra på Johan Edlund som kommentator. Han var dåligt påläst och sa fel ett antal gånger. Och då sitter dom med en så bra bisittare som Lennart Juhlin som får sitta och rätta felen... Tänk vad bra det hade varit om dom haft en kommentator som är intresserad av och kan friidrott.

Och planerna inför dom närmsta dagarna är alltså följande. Imorgon torsdag är det premiär för Lars Winnerbäcks sommarturné i Linköping och givetvis är jag och Cicci på plats. Lasse i den stad där han växte upp och premiär, ska bli riktigt kul!
Tidigt på fredag morgon åker Cicci och jag upp till Borlänge och Peace&Love-festivalen. Där kommer det bli många intryck att ta in eftersom vi ska se en rad olika artister under två dagar, flera som jag aldrig sett heller men som jag verkligen ser framemot att se. Lena Philipsson, Sahara Hotnights, Lisa Miskovsky, BWO, Caesars och Mando Diao och så andra som man sett tidigare, Håkan Hellström, The Cardigans och givetvis The Sounds. Ska bli galet kul. Förhoppningsvis hinner vi träffa Emmy också. Det skulle göra helgen tokigt rolig!

Nu blev det en riktigt lång blogg trots att jag inte tyckte att jag hade så mycket att skriva. Men det poppade upp en del medan jag satt och skrev. Hoppas ni orkat läsa iallafall. Vi får se om jag hinner skriva något innan vi åker upp till Dalarna. Och grattis till Agnes som vann vadet mot Elli om vilka som skulle gå till final i fotbolls-VM. Frankrike verkade vara ett uselt val men det gäller att ha rätt fingertoppskänsla!

Det finns ingen väg tillbaka
Till den jag en gång var
På alla frågor ser jag svaren
För varje steg jag tar
Man får aldrig veta någonting om viljan inte finns
Jag vill gå vidare och våga se
Hur mycket mer som väntar där
Linda Bengtzing - Ingenting att förlora

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan du inte skriva någon dag nu då när du ändå sitter så mycket vid datorn?