torsdag, juli 20, 2006

Helsingborg

Tänkte att jag skulle försöka sammanfatta dagarna nere hos Cicci, onsd-tisd. Det var ju inte helt lätt att slappna av och ha roligt med tanke på hur J. hade det men vi gjorde så gott vi kunde. I onsdags när jag kom ner så drog jag, Cicci och Anneli till stranden. Det blåste lite lagom kallt så varken Cicci eller jag tog oss ner i vattnet. Men det var riktigt skönt att ligga i solen när det inte var sådär galet varmt som det varit. På vägen hem köpte vi oss varsin mjukglass och mumsade på. Vissa åt långsammare än andra om man säger så... När vi kom hem till Cicci så höll hennes föräldrar på med att packa ner det allra sista inför deras resa ner till Spanien som skulle ske natten till torsdagen. Cicci och jag satte oss vid datorn och flummade lite och så mycket mer blev inte gjort den dagen.

Under torsdagen sov vi riktigt länge, ska inte nämna något klockslag, haha! Hur som helst så begav vi oss ner till Landskrona för att fixa biljett till Venfestivalen på lördagen. Direkt när vi kom ut på motorvägen så var det lång kö och vi fattade rätt snart att det måste hänt en olycka. Mycket riktigt så kom också det ena räddningsfordonet efter det andra och ville förbi, så vi fick snällt åka åt sidan. När vi väl tog oss förbi olycksplatsen så såg vi inte så mycket mer än att det var en bil med husvagn som förmodligen kört in i mitträcket. Vi tog oss till Landskrona, hittade efter mycket om och men till Ventrafiken, och fick våra biljetter köpta. Sen var jag naturligtvis tvungen att hitta ett ställe att köpa glass på innan vi åkte hem igen.

När vi kom hem så gav jag mig ut och sprang en sväng. Det blev en blandning av asfalt och grus som underlag och det kändes riktigt bra. Sprang halvt vilse också men jag lyckades hitta rätt igen. Sen gjorde jag pannkakor åt mig och Cicci. Har pratat länge om att jag ska göra det men vi har ju alltid haft förmånen att få maten lagad åt oss av andra, men nu när vi var själva passade det bra.
Efter maten hamnade vi en sväng vid datorn innan vi kom på att vi skulle hyra film. Efter en stunds beslutsångest, ja jag har nog en släng av den åkomman också, så hyrde vi Saw och Saw II till ett specialpris i två dygn.
Så vi åkte hem och såg första filmen som var riktigt bra. Oerhört välgjord film där inget lämnats åt slumpen och lite lagom läskig också. För er som inte sett den så handlar det om en som njuter av att leka en dödslek med några människor som han valt ut. De tvingas utföra hemska saker om de vill vara kvar i livet.

I fredags gick vi upp lagom tidigt för att vara pigga tills Cicci skulle iväg och klippa sig vid två. Medan Cicci klippte sig så gick jag runt en vända på stan och hittade både det ena och andra. Fastnade framförallt för några skivor på Åhléns och sen hittade jag ett liniment att lägga på vid träningsvärk, stelhet och ömhet i muskler och senor, som jag köpte. Så när Cicci var klar gick vi tillbaks och inhandlade några skivor, bl.a. Josef Zackrissons skiva, och tog en sväng på Stadium där Cicci köpte ett par byxor och hantlar. Det är viktigt att försöka hålla sig i form ju! Under kvällen lagade vi ugnsstekt falukorv och det blev riktigt gott! Vi såg på firandet av kronprinsessan Victoria där Håkan H. och Lena Ph var med och lite på friidrotten. Susanna Kallur har utvecklats ytterligare ett snäpp på 100 m häck och slog nu hela världseliten för andra veckan i rad, personligt rekord med en tiondel och 12,52 är bara fem hundradelar från Ludmila Engqvists svenska rekord. Det vore riktigt kul om hon kunde springa till sig EM-guldet om ett par veckor.

Sen hamnade vi lite för länge vid datorn av olika orsaker innan det var dags att se Saw II. Samme psykopat var igång igen och den här gången hade han fått ihop nio personer, bl.a. sonen till den polis som ledde utredningen. Men som så ofta förr var inte tvåan lika bra som den första filmen. Det gick inte att känna lika mycket för det olika karaktärerna och så värst mycket äckliga saker hände det inte. Men det är ju en thriller och spänning var det ju... Hur som helst en bra film med ett oväntat slut men inte lika bra som ettan.

Så till lördagen som bestod av Venfestivalen på den vackra ön Ven en halvtimmes färd ut från Landskrona i Öresund. Jag hade aldrig varit där innan så det var riktigt trevligt att få komma dit och se sig omkring lite. I vanlig ordning fick Cicci och jag lite halvt bråttom och vi trodde väl egentligen inte att vi skulle hinna med båten men med lite god vilja så gick det. När vi väl kom över så bestämde vi oss för att gå till festivalplatsen. Det var en bra bit att gå men vi hade ganska gott om tid på oss och vi tittade in på ett par ställen på vägen, bl.a. för att köpa oss nåt att dricka. Väl framme så satte fick vi våra festivalband och gick in och satte oss på en filt som vi tagit med oss. Festivalplatsen var riktigt mysig. Mitt på Ven, på ett mysigt grönområde hade dom fått upp en scen, ett serveringstält och ett ställe för merchandise. När vi kom dit spelade Martina Nilsdotter. En tjej som spelade en ganska lagom trevlig musik, ganska lik Cajsa Stina Åkerström. Var lite nyfiken på henne och hon motsvarade ungefär mina förväntningar.

Sen var det några mindre roliga band som väntade. Vi satt kvar och lyssnade lite på nåt band som hette Alex Fridell & Bison Band innan vi bestämde oss för att gå iväg en sväng och äta pizza. Och då fick jag riktigt ont i foten, ovanpå foten. Vet inte om jag satt väldigt konstigt på filten, om skorna var värdelösa eller hur det nu kom sig men smärtan i foten har inte gett med sig än och nu är det fem dagar sen. Och jag bestämde mig hur som helst för att kassera dom skor som jag haft och som jag fick ont av i Borlänge också. Dom var billiga och värdelösa helt enkelt. Hur som helst så tog vi oss till pizzerian, åt goda pizzor, och gick tillbaka för att vänta in Von Benzo. Ett hårdrockband som spelar riktigt bra musik även om det är i hårdaste laget för mig. Cicci känner han som är basist i bandet och hon stod längst fram vid staketet och avnjöt konserten. Jag valde att sitta kvar på filten och titta. Lite roligt är det allt att han som spelar trummor i bandet spelade trummor i Nic & The Family också, tala om olika musikstil.

Sen var det dags för den stora höjdpunkten, The Sounds! Ja, ni tycker säkert att vi är helt galna, och det var femte gången vi såg dom i år, men dom är ju så grymt bra. Ingen spelning är helt lik någon annan och den här gången hade dom dessutom gjort om sin setlist, låtlista. Då blev det givetvis ännu roligare. Och ni kan säkert förstå att jag inte satt ner längre. Maja var lite seg ibörjan för en gångs skull men kom igång riktigt ordentligt vartefter och hur grymt är det inte att se henne gå i spagat i luften under "Living In America". Hon blir helt stollig på scen ibland men det är ju det som är kul också. Cicci och jag lyckades komma ifrån varandra under spelningen men det är smällar man får ta. Vi klarade ju oss bra på varsitt håll också.
Och det här var The Sounds sista spelning innan deras USA-turné, Warped Tour, som inleddes i tisdags i Vancouver. Och Vancouver ligger i Kanada... :-)

Cicci och jag köpte oss varsin Sounds t-shirt, innan vi gick hela den långa vägen tillbaka igen för att ta båten tillbaks till Landskrona. Strax innan båten kommer så ser vi att Maja & Co. i The Sounds ska åka med samma båt, trevligt trevligt. Vi väntar in dom lite och så faller det sig så att vi hamnar bara några meter från Maja och hennes flickvän. Vad säger du om det Marre? :P
Hon verkade mest vilja vara i fred men två små flickor vågade sig fram och tog autograf. Trevligt var det iallafall att åka båt med Maja. Klockan var ungefär 1 när vi klev av i Landskrona, tittade en sista gång på Maja, innan vi tog bilen hem.

Nu skriver jag väldigt mycket men i söndags så var vi iallafall på bio och såg nya Beckfilmen, Skarpt läge. Och som vanligt är det Micke Persbrandt som lyfter filmen. Han är så otroligt grym som Gunvald. En bra film som är klart sevärd för er som funderat på det.
Måndagen blev riktigt soft. Jag ville vila min fot så jag höll mig hemma hela dagen. Cicci var iväg och såg när Henke Larsson gjorde comeback i Helsingborg efter 12 år som utlandsproffs. Tyvärr förlorade dom mot Häcken med 1-3, men det ska säkert gå bättre för dom framöver.

Det var väl det mesta av det som hände under tiden i Helsingborg. Och jag är galet kär i Cicci. Vad vore jag utan henne?

Inga kommentarer: