torsdag, mars 09, 2006

Språka på wikegårdska

Det har inte hänt särskilt mycket dom senaste dagarna. Jag har fortsatt att arbeta rätt mycket med friidrottsstatistiken. Egentligen borde jag nog skaffa mig ett jobb som har med siffror att göra, visserligen ska jag bli mattelärare, men jobbet innebär så mycket mer. Men då skulle jag bli tvungen att läsa ett antal kluriga mattekurser och det skulle nog bli för svårt.
Gårdagens roligaste grej var att Rögle kvalificerade sig för kvalserien. Det innebär att det blir match mellan Rögle-Leksand den 17 mars. Precis den dagen som jag ville. Nu återstår det att försöka få tag på biljetter. Imorgon ska jag beställa tickets till Malmö-Leksand!

Och jag tänker på Dig Carro...

Tänkte passa på att skriva lite om Niklas Wikegård. Dom flesta av er lärde säkert känna honom under OS då han var expertkommentator under Sveriges hockeymatcher och då han stod i studion tillsammans med Peter Jihde. Firma Jihde/Wikegård är oslagbara. Så grymt sköna båda två. Men Wikegård har ett sånt häftigt språk. Han tänker i bilder hela tiden och skapar en mängd intressanta uttryck som jag tänkte förmedla här. Ger lite kommentarer till vissa av dom.
- Käka is, käka motståndare, käka puck (ligga nära isen, motståndarna och älska att ha puck)
- Tellqvist är naken
- Ylva Lindberg har lite allmänhetens åkning
- Bära vatten (spela ett bra försvarsspel)
- Drar plösen över våra ryska vänner (spelar ut eller kör över ryssarna)
- Nagellacks-lirare (spelare som inte spelar tillräckligt aggressivt)
- Kottar i öronen
- Tjeckerna sorterar inte in som det heter på fikonspråket i hockey
- Dom har åkt och glidit här och myst omkring (störtskönt)


1 kommentar:

Soffi sa...

Sköna kommentarer är han bra på, men annars har jag inte mycket till övers fr herr Wikegård :P