fredag, december 01, 2006

Idol

Ett år sedan Agnes vann Idol. Känns helt overkligt att tiden gått så fort. Hur som helst så har det märkts en hel del under året. Jag har sett henne live mer än 10 ggr. antingen vid vanliga konserter, tv-inspelningar eller andra events. Det har varit enormt roligt att följa hennes utveckling och hon är så mycket bättre nu än för ett år sedan, trots att hon var bra redan då. Framförallt vågar hon ta för sig mer, hon har vant sig vid att bli intervjuad och är säkrare på scen. Och hennes fantastiska röst har utvecklats ännu mer.

Finalen av Idol ikväll var riktigt rolig att se på. Det flöt fram flera minnen från förra året. Deltagarna i årets final ställdes inför samma situationer som Agnes gjorde, samma frågor ställdes, bilder från deras hemkommuner visades m.m. Men samtidigt hade jag helt andra känslor för ett år sen. Har inte varit alls varit lika engagerad i årets program. Då satt jag på helspänn och trodde att Sebastian skulle vinna. Agnes hade halsproblem men gick ändå ut och levererade en fantastisk version av Right Here Right Now och jag kunde inte hålla tårarna borta. Först då vågade jag hoppas på att Agnes skulle ha en chans att vinna. När hon sedan gjorde det visste glädjen inga gränser... Sen har det bara rullat på och nu stod Agnes på Idol-scenen igen...

Emanuel drog igång Champion på sitt piano och Agnes steg ut på scenen och sjöng fantastiskt bra. Märkt av en förkylning kunde man höra att rösten blev lite plågad på dom högsta tonerna men det var ändå riktigt bra. Det är inte många som klarar av att sjunga en så krävande låt och ännu bättre blev det med kören och stråkarna. För att inte tala om hennes utseende. Hon hade plattat håret och var såg oerhört bra ut. Har alltid tyckt att hon ser bättre ut när hon har rakt hår istället för vågigt. Men det är ju en smaksak... Knappast utseendet som gör henne till en så bra artist även om det hjälper till.

Av övriga idoler blev jag framförallt imponerad av Darin. Ballader är inte riktigt hans starka sida men han går ändå in och gör ett riktigt bra framträdande. Det lyser stjärna om honom lång väg. Han känsla i sången och scennärvaron gör att han har stora möjligheter att lyckas utomlands. Dom flesta är ju överens om att Darin är den Idol som har utvecklats mest och jag är nog beredd att hålla med. Samtidigt gillar jag ju fortfarande Agnes mer eftersom jag föredrar hennes musik framför Darins.

Nu till själva finalen. Tyckte att Erik och Markus gjorde två klockrena framträdanden var innan själva vinnarlåten. Markus fick enormt härlig känsla i Coldplays Fix You och Erik gav sig på Queens The Show Must Go On och gjorde det riktigt bra. Likaså briljerade båda i den låt som tittarna valt åt dom. Så återstod vinnarlåten och det kändes som att den passade Erik bäst. Det var väl t.o.m. låtskrivaren Jörgen Elofssons uppfattning innan finalen och hade han fått bestämma tror jag han sett Erik som vinnare. Markus som legat på en fantastiskt hög nivå genom hela finalen gjorde vinnarlåten på ett bra sätt, men det är inte riktigt den typ av musik han ska göra. Det ska vara mer power i hans låtar.

Och det kändes trots allt rättvist att Markus gick segrande ur striden. Jag har i flera bloggar skrivit att han varit klassen bättre än övriga och även om det kanske inte stämde ikväll så är han den mest värdiga vinnaren. Han har kämpat stenhårt och sa redan tidigt att siktade på att vinna och det är mycket möjligt att det var avgörande. Erik har haft en enorm utveckling men såg sig kanske inte riktigt som den slutliga vinnaren. Hälften av finalisterna verkar ha varit nöjda med sin slutplacering vilket kan tyckas vara märkligt för målsättningen borde varit att ta hem alltihopa även om många kanske inte såg det som realistiskt.

Sen var det kul att se en och annan skymt av Sara och dom andra idolerna. Men kändes som dom kunde fått möjlighet att göra en längre version av Final Countdown. Mer utrymme gavs åt tidigare idoldeltagare än de utslagna i år. Sen får vi väl se när jag hamnar på någon konsert med någon av årets idoler. Finns några som jag skulle kunna tänka mig att se. Avslutar med att berätta att Leksand tog revansch efter den snöpliga förlusten i onsdags då dom besegrade AIK ikväll med 4-2. Nu är dom på rätt sida strecket för att ta sig till kvalserien. Och årets julkalender var inte alls tokig om man tänker på vilken målgrupp den riktar sig till.

Inga kommentarer: