fredag, december 15, 2006

Från replokalen hem till Vidingsjö...

Har haft en underbar dag i Linköping. Hittade rätt utan några större problem och kanslisten på Östergötlands Friidrottsförbund blev så glad att se mig. Vi har ju mailat en del men aldrig träffat varandra så det kändes som det var på tiden. Jag fick en hel kasse full med resultat som jag ska titta igenom för att jämföra med dom tävlingar jag lagt in i statistiken. Sen får vi se om jag missat nånting. Så jag vet vad jag ska göra över jul och nyår :P

Sen började då den stora upptäcktsfärden i Stångåstaden. 1976 flyttade familjen Nilsson till Linköping där dom bosatte sig i stadsdelen Vidingsjö. Lars var då 1 år och familjen bytte sedan efternamn till Winnerbäck sju år senare. Redan från början var Lasse inne på att bli rockhjälte som han uttryckte det och han skrev sånger redan som 8-åring och dom handlade bl.a. om fröknarnas förtryck i skolan och kärlekshyllningar till en flicka på skolan. Sen vet väl alla som läser här hur det gått för honom. Lasse är en av våra största artister trots att han valt att inte uttala sig i media. All heder åt honom för det. Han skriver helt underbara texter om hur en vanlig människas liv kan se ut där det är enkelt att känna igen sig på flera punkter, framförallt hur det känns när man har det jobbigt och är nere.

Lasse har sagt följande om låten "Nån Annan" i samband med en konsert som spelades in till live-skivan "För dig":
Nästa låt handlar om en replokal vi hade i Tannerfors. En promenad därifrån. En promenad genom Tannefors slussar, upp mot Söderleden, förbi Ånestad och Åleryd hem till Vidingsjö.

Så jag bestämde mig för att kolla upp den här vägen och lite andra ställen som Lasse pratat om och dokumenterade dom med ett antal bilder. Så häng med på en tur från Lasses första replokal hem till Vidingsjö...



I det här huset ligger "Skylten" med en massa
replokaler där Lars Winnerbäck och några
kompisar startade bandet Snoddas i slutet av
80-talet. Anders Johansson, mer känd från
bl.a. Anders & Måns var med i bandet.


Ingång till skylten och den omtalade replokalen.


Louise Hoffsten har visst en lokal i samma hus
som "Skylten" precis som Linköping Hockeyclubs
supporterklubb White Lions.


På väg mot Vidingsjö passerar man Stångån ett
par gånger.


Här är Tannefors slussar. En ganska fascinerade
grej med fyra slussar totalt och en gångväg bredvid
som följer Stångån.


Söderleden och Berga passeras på vägen. Berga
som Lasse sjunger om i flera låtar, bl.a. Söndermarken
och När Lilla Berga Blev För Trångt


I Ånestadsskolan har inte Lasse gått men området
passeras på vägen precis som...


Åleryd


Skylten säger allt!


Vidingsjöskolan där Winnerbäck gick och där han
satt och skrev sina första låtar

Det vimlade förbi ett antal textrader i huvudet under den här färden och flera minnen från konserter dök upp. Sen var det så klart grymt att tänka sig hur Lasse gått ett antal gånger i sitt liv...


Solen gick ner som på beställning, det hade inte varit samma sak om den sken

där vi gick i sjöar som vattenpölar med våra kängor och smala ben
Tänk om kaféet inte stängt så tidigt den kvällen
Tänk om klockan tagit samma vägar som vi
när vi gick på tomma, blöta gator där historierna flög förbi

Och allt som vi sa då
Tänk att man kunde säga så
Vi gick bland gårdar, hus, affärer och skjul
och allt var så konstigt
men förbannat kul
Det kunde ha varit nån annan
Men det var jag
Lars Winnerbäck - Nån Annan

2 kommentarer:

Anonym sa...

Linköping är fint, vi måste absolut gå den där rundan nån gång. Du tycker inte att vi ska flytta till Vidinsjö förresten? Tihi.

Anonym sa...

Jag är uppväxt på Tuvgatan, gick i klassen under LW.
I Söndermarken sjunger han ngt om La isla bonita. Visst stod det så klotrat på en vägg på skolan? Eller har jag efterhandskonstruerat?
fredrik.bjorkman"snabela"soderhamn.com