måndag, december 25, 2006

Julen och dess traditioner

Ännu en julafton är till ända och det blev en riktigt trevlig sådan. Inte för jag trott något annat men iallafall. Familjen, mormor och morfar och min moster och hennes man Jörgen var det som firade tillsammans. Gästerna kom hit strax före Kalle Anka och vissa var mer intresserade än andra om man säger så. Jag och Jörgen tittade mest... Det handlar om traditioner och eftersom min mormor o morfar aldrig haft någon tv så är det inte någon större tradition för min mamma eller moster att se på det. Men det är ju trots allt det populäraste programmet varje år och det skulle inte kännas bra att fira julafton utan Kalle och hans vänner. Jag har nog ingen riktigt favorit men visst är Tjuren Ferdinand häftig.

Sedan fortsatte vi att umgås och titta på tv. Kan Du Vissla Johanna följdes av ett program om en andfamilj mitt i centrala Tokyo. Låter mindre roligt men det var faktiskt riktigt intressant att se hur dom utvecklades och vad dom tog sig för. Sen var det dags för det stora julbordet med allt vad det innebär. Först varm mat och sedan kall... Riktigt mumsigt och gott och jag hade gärna ätit mer av allting men det finns ju begränsningar. Janssons Frestelse och julkorv är mina favoriter på julbordet.

Redan så här dags började morfar känna sig ganska trött och då hade kvällen bara börjat. Klockan sju var det dags för Karl Bertil Jonssons julafton, både roligt och tänkvärt. Och visst har Karl Bertil fina värderingar. Att ta från dom rika och ge till dom fattiga. Det kanske inte riktigt bör ske på det sättet som det gör där men visst går vissa av mina tankar till dom som firar julen ensamma och till dom barn som inte får uppleva julen på det sätt som barn ska få göra. Med god mat, julklappar och kärlek från nära och kära. Jag skulle så gärna vilja ta alla dom i min famn och ge dom en stor kram, speciellt en...
Sen är det ofattbart att världen ser ut som den gör med rika och fattiga och I-länder och U-länder när det är år 2006. Mycket hänger på USA och jag hoppas verkligen att det blir maktsskifte där så småningom och att den nya presidenten styr världen åt rätt håll.

Sen väntade vi in Elin Ek, "Grynet", som läste julevangeliet på tv. Trots allt så är det viktigt att tänka på varför vi firar jul. Hur många gör egentligen det? Sen var det dags för julklapparna. Jörgen agerade tomte med mask och allt och delade ut alla klappar. Jag fick det jag hade räknat med ungefär. Mp3-spelare, prenumeration på en ny friidrottstidning, pengar, kläder och en bok. Så jag blev nöjd och glad! Mamma blev lite förvånad och glad över blomman som jag köpt och övriga blev också glada för det jag gav dom. Hela min familj gav min moster en väggkalender med bilder på familj och släkt, det blev en rolig överraskning för dom. Även mormor och morfar fick en sån kalender.

Så en lyckad kväll avslutades med glass framåt 10. Juldagen har spenderats med samma folk som under julafton. Det ligger traditioner i det också. Vi har alltid bjudit på lutfisk och revbensspjäll på juldagen. Antingen eller alltså. Jag valde lutfisk som jag tycker är riktigt mumsigt. Sen spelade vissa av oss ett genispel. Det gick ut på att känna igen flaggor och svara rätt på huvudstaden i landet och ytterligare en fråga om samma land. Syrran, jag, moster och Jörgen var jämna även om jag tvingas erkänna att syrran var bäst och vann till slut. Men vi konstaterade ett antal gånger att det finns väldigt många konstiga och lustiga flaggor/länder.

Sen har jag fixat med lite hemsidor och sånt på kvällarna. Måste bli klar med vissa saker innan jag åker ner till Cicci på onsdag. Har även börjat fixa lite med mp3-spelaren. Jag har ju spanat på den ett tag och den verkar fungera ungefär som jag tänkt mig. Alla funktioner finns som jag vill ha. Så nu återstår att ladda den med en massa musik innan jag beger mig neråt landet.
Har även hunnit med att prata med Emmy och hört hennes vackra röst. Det var ett bra tag sen och jag har saknat det...

Och tro det eller ej men det föll faktiskt några snöflingor idag på eftermiddagen. Vi blev riktigt förvånade men för en stund kändes det iallafall lite mer jul än vad det gjorde innan.

Inga kommentarer: