torsdag, december 14, 2006

Gott & blandat

Nu var det pinsamt längesen som jag blogga. Det beror delvis på att jag varit iväg en sväng men har ändå varit hemma sen i söndags. Sen dess har jag mest försökt fatta mig på olika program för att göra om olika klipp som jag laddat hem. Det tar skapligt mycket tid och sen låser man datorn rätt mycket också eftersom den inte orkar med så mycket mer. Men nu har jag lärt mig en hel del iallafall och ska väl kunna fixa ett och annat framöver både för eget bruk och till olika hemsidor. Kul att lära sig nåt nytt. Framöver hade jag tänkt försöka bygga upp en hemsida från grunden också. Inte särskilt avancerad men ändå. Lite borde jag ju ha lärt mig.

Var nere på stan idag och vimlade runt lite. Det är allt lite mysigt att gå omkring och titta på julsaker och julskyltningen. Såg ett luciatåg också och det var trevligt. Skrev i Agnes gästbok förut och påpekade att hon är den perfekta lucian, söt, långt hår och sjunger som en gudinna. Lägg därtill att hon har en personlighet som sprider värme runtomkring sig så är hon helt perfekt. Påbörjade julklappsinköpen på stan också. Det är klurigt att veta vad man ska köpa men till mamma känns det någorlunda lätt iallafall. Vad övriga ska få får jag klura på lite till.

I lördags gick jag upp riktigt tidigt, strax före 7, för att påbörja min resa upp till Stockholm. Hade sovit max tre timmar och det skulle visa sig lite senare på dagen. Hur som helst så kom jag upp och hittade till huset där Cicci och hennes familj bodde, mitt emot Sony/BMG, kunde det bli bättre? Lite status är det allt. Kändes ovant att träffa Cicci och hennes familj däruppe men var samtidigt riktigt trevligt. Vi begav oss ganska omgående mot Drottningholm där vi skulle se vaktavlösningen med Ciccis bror.

Vi snurrade runt lite i Stockholm men kom rätt utan några större problem. Det är på något sätt lättare att köra fel än rätt i Stockholms innerstad men det gick bra för oss. Vi kom fram och gick runt lite på julmarknaden som dom flesta hade åkt dit för. Sedan var det dags för vaktavlösningen och hade inte jag varit där tror jag nog att övriga sällskapet missat hela tillställningen. I stället tog jag initiativ till att vi skulle söka oss till ett annat ställe och där stod en massa folk och väntade. Vi fick riktigt bra platser och såg hur bra som helst när dom kom gåendes i takt och utförde sina ritualer. Cicci filmade. Givetvis for ett och annat minne från min egen tid i lumpen förbi när jag såg allting. Bara några dagar tidigare hade ju någon skjutit två vådaskott där också och det var visst så att han hade glömt att göra "patron ur". Inte helt smart att missa en sån viktig sak.

Sedan hann vi med att träffa Filip en kort stund, lyssna lite till hans major och ta oss en fika innan det var dags för rundvandring på slottet. Det var riktigt trevligt att gå runt där och titta och höra historier om Hedvid Eleonora och Gustav III och vad dom nu hette. Det mesta försvinner ju ur skallen lika fort som det kommer in. Men visst var det intressant att höra om vissa saker och under vilket rum kungen och drottningen bor t.ex.

Så långt var allt väldigt lyckat. Cicci och jag blev avsläppta vid centralstation för att ta oss till Nacka där vi skulle kolla in några av idolerna. När vi kom dit såg vi varken några skylter eller några idoler och vi anade snabbt att något inte stod rätt till. Jag kände mig skapligt stressad och yrade runt men till slut fick jag tag på en som berättade att det aldrig varit meningen att idolerna skulle vara där och att det inte skulle bli något. Då kan man verkligen fråga sig hur det kom upp på hemsidan över huvud taget? Jag har iallafalll skrivit ett mail till Sony/BMG och påpekat hur illa jag tycker dom skött saken.

Väl tillbaka i Stockholms innerstad var Cicci och jag halvt ihjälsvultna och vi tog oss en tur på stan för att få lite mat i oss. Vi tog oss en liten promenad efter maten innan vi gick upp till lägenheten. Där tittade vi lite på tv och hann säga godnatt till Ciccis päron innan jag däckade i soffan. Lagom trevligt kan tyckas men med så få timmars sömn så orkade jag inte hålla mig vaken och då är jag inte den som viker ner mig i första stund om man säger så. Vaknade dock till ett tag innan vi gick och la oss på riktigt...

På söndagen var det hemresa som gällde. Vi sov ganska länge så klockan var strax efter 12 när vi begav oss från Sthlm. Jag åkte med Cicci och hennes föräldrar till Norrköping innan dom fortsatte sin färd neråt landet. Och för första gången fick våra föräldrar träffas också. Det är ju inte helt lätt när vi bor så långt ifrån varandra men nu blev det äntligen av och det gick hur bra som helst. Alla tyckte det var så trevligt.
Cicci fick en glad överraskning när hon kom hem då hennes ena sköldpadda lagt tre stora ägg i terrariet. Det är väl inte så troligt att det blir något av det men dom ska iallafall göra ett försök så får vi väl se... Lite märkligt att det är två sköldpaddor av olika art som lyckats para sig.

Imorgon ska jag till Linköping och Vidingsjö.... vem växte upp där?

där elljusspåren ledde hem till middagstid
där allting var modernt runt sjuttiosju
där låghusen slutade och skogarna tog vid
där bodde jag, där bodde du
där bodde jag och du
Lars Winnerbäck - Hjärterdams sista sång

1 kommentar:

Caroline sa...

ja, lite länge sen du skrev faktiskt. Börjar få rutin att läsa din blogg var dag nu, bara för att hålla lite koll på dig. Va skönt att allt gick bra i stockholm. jag älskar den staden..;)
Hoppas din dag blir underbar.

Kram kram Carro