söndag, december 03, 2006

kents sjunde album!

Jag har glömt att skriva om den glada nyheten att kent ska släppa en ny skiva. Den kommer visserligen inte förrän nästa höst men då har man iallafall något att längta till då. Deras sjunde album kommer ut 10 år efter deras första skiva. Ni som följt bloggen vet att jag citerat kent--texter ibland och även citerat direkta inlägg från Jocke Berg, sångaren, från deras forum. Så det är väl inte många som undgått att förstå att jag gillar kent väldigt mycket. Har dock bara varit på en konsert med dom, i Malmö i maj 2005. Det var riktigt häftigt. Deras musik är riktigt bra och det kryddas verkligen av Jockes mystiska texter. Men det är viss charm med att inte exakt veta hur man ska tolka en text.

Det diskuterades om vad en producent gör i kents forum. Det hade jag nog ganska bra koll på men en sak jag inte visste var hur mycket pengar han tjänar. Någon i kents forum började yra om att det var 50% av skivans intäkter... Svaret kom blixtsnabbt från Jocke:

Om producenten tog 50% av en skivas intäkter skulle det aldrig göras några skivor. I sverige är ett arvode på kanske 100.000(brutto) för fem-sex månaders jobb + 3% på albumet standard. Pretty fucking far from 50% men annars var det en bra beskrivning av producentens uppgift.

Så nu vet ni hur det ligger till. Sedan vet jag inte riktigt hur förhållandet är när det gäller artistens inkomst, låtförfattarnas inkomst etc. Men brukligt är väl att dom som gjort låtarna drar in en hel del.

Helgen har varit lugn. Jag funderade länge på att åka till Linköping och se hockey i lördags men så blev det inte av olika anledningar. Dels regnade det så bilen var inte hemma och dels kände jag mig ganska seg. Blev en hemmakväll där jag såg Molly Sandén i juniorschlagern. Hon hade den klart bästa rösten av dom tävlande men en ballad är väl kanske inte det som slår bäst i en sån tävling. Barn och ungdomar som sitter och tittar röstar nog mest på popiga och svängiga låtar. Trots det så tog Molly en fin tredjeplats och lita på att vi får se mer av henne i framtiden. Hon släpper en skiva i vinter och är redan klar för Diggoloo nästa sommar. Tycker att hennes röst påminner om Sanna Nielsens och för henne har det ju gått riktigt bra. Går även att dra vissa paralleller till Carola som slog igenom tidigt.

Sen har det återigen visat sig att det inte är bra att dricka för mycket alkohol. Vi reagerar olika på alkohol och det är tragiskt när man egentligen inte vill att saker ska hända som ändå händer. Jag dricker alkohol väldigt sällan och när jag väl gör det blir ett eller två glas så jag håller nog koll på vad jag gör. Sen har jag alltid hävdat att gränsen för hur mycket man bör dricka går vid när man inte minns vad som hänt dagen efter. Då är det riktigt illa. Men när folk tappar omdömet och folk utnyttjar det, vad gör man då? Varför klarar vissa inte av att hålla det man lovat innan och hur ska man göra när det händer gång på gång? Och jag fattar inte att det finns folk som utnyttjar folk när dom blivit för onyktra. Vissa verkar tåla alkohol bättre än andra och vissa kanske inte borde dricka alkohol alls med tanke på vad som händer med dom. Det finns många problem kring det här men jag kan inte låta bli att tycka synd om vissa personer.

Leksand vann mot Bofors med 5-4 efter förlängning under söndagskvällen. Det anmärkningsvärda var att Bofors ledde med 3-0 efter bara 1 min och 58 sekunde. Fattar inte hur det gick till men är glad att Leksand lyckades vända och vinna till slut. Viktig match borta mot Västerås på onsdag.
Har även snurrat runt på en massa jobbsidor och tittat efter utbildningar under helgen. Vore kul att gå någon mediautbildning men verkar inte finnas någon passande på rimligt avstånd.

Råkade zappa förbi slutet av bingolotto när Uno Svenningsson och Irma Schultz-Keller sjöng Under Ytan. En underbar låt.

Jag tänker på det ofta
Om det varit min egen bror
Då hade också jag förvandlats
Till ett monster utan nåd
När jag ser all den ondska
Som vi människor släppt lös
Det meningslösa lidandet
Då har jag svårt att förstå
Att alla har vi varit barn
Och hjälplösa nån gång
Älskat utan gränser
Älskat utan tvång
Uno Svenningsson - Under Ytan

Inga kommentarer: