måndag, augusti 28, 2006

Nyköping

Då har jag sett Agnes för jag vet inte vilken gång i ordningen. Erik och jag försökte räkna lite på det nu och vi fick det till att det var 9:e gången... Kan mycket väl stämma och då återstår det att se när den tionde kan komma.. Det låter kanske mycket med nio men nu är det ju flera som varit på fler och inga namn nämnda men jag vet en som sett Agnes uppträda över 20 ggr. Möjligen att jag försöker ta mig till Bris galakväll i Trollhättan den 7 okt. En lördag borde det ju passa bra.

Söndagen började annars med att jag gick upp lika tidigt som lördagen, dvs. halv åtta. Skulle hjälpa till med eltidtagningen under första halvan av dagen och det gick efter omständigheterna bra. Men att vissa saker bara lägger av helt plötsligt och att man tappar inställningar det får vi tydligen leva med som det är just nu. En enda tävling återstår nu och det ska säkert gå att klara den med men det är förbaskat tråkigt att man inte kan lita på systemet utan att man måste hålla ett vakande öga så att inget är ur funktion från lopp till lopp. Sen är det riktigt jobbigt på långloppen där dom man filmar inte dyker upp i tidsföljd på filmen. Så man får leta runt lite innan man hittar alla. Jag var orolig för att dom inte skulle klara sig när jag var tvungen att dra strax efter 1 men det gick bättre än förväntat. Dom fick sätta manuella tider på några stycken men dom kunde jag lyckligtvis leta upp i efterhand så nu fick alla utom en eltid, bra bra! Nu fattar ni säkert inte hälften av det jag skriver men så är det iallafall.

Tåget till Nyköping gick 13.35 och det var ett rejält åskväder just då men jag kom iväg i tid iallafall och var nästan i tid till Nyköping. Hittade rätt på alla bussar och tog mig till Rosvalla där jag träffade på Marre, Erik och Mia. Dom hade redan varit där i ett par timmar och fixat platser längst fram. Det går att lita på Marre om man säger så! Sen var det bara att vänta lite inan det drog igång med en modeshow. Strax efter den var det dags för Agnes och det var lite speciellt att sitta inne på en friidrottsarena och se en konsert. Sargen var bortplockad i ena kurvan och stolar ditsatta. Scenen var satt på ansatsbanan till stavhoppet och Agnes anlände till scenen i en röd saab som kom åkandes på löparbanorna. Häftigt!

Sen körde allt igång som vanligt med Get My Math och rullade på därefter. Den lilla scenen gjorde att Agnes, bandet och tre dansare fick ganska ont om plats och det var inte särskilt mycket utrymme för Agnes att röra sig på men det gick bra ändå. Hon kunde dock inte riktigt visa upp sitt suveräna kroppsspråk på scen som hon lyckats utveckla under sina båda turnéer. Agnes eldade dock på publiken rejält och bad alla att klappa och sjunga med. Kändes som att hon var lite orolig ibörjan över att det skulle bli lite dålig stämning men den blev riktigt bra. Flera tjejer ropade Agnes, Agnes, Agnes mellan låtarna och många sjöng med. Verkade vara lite extra laddat eftersom det var sista spelningen på turnén men det var lite tråkigt att några låtar plockats bort pga. tidsbrist. Det lugna partiet med I Believe, Let Me Carry You och Forever Yours fick ge vika för tiden. Spelningen började i solsken och slutade i ösregn. Agnes tackade för att alla stannade kvar på slutet i det här jävla skitvädret som hon sa.... Sen dansade alla loss till What A Feeling och alla tjejer och killar studsade fram framför scen och det blev en riktigt härlig avslutning.

Sen blev det tyvärr desto tråkigare efteråt. Ett stort gäng småungar hängde utanför Agnes omklädningsrum och verkade helt desperata för att få en autograf eller en skymt av henne. Några idiotiska killar drog upp ett fönster och försökte slänga in nånting. Bobo var ute och sa till och inga vakter såg till att styra upp det hela. Till slut dök det upp en "funktionär" men det var ju knappast någon som fick respekt för honom. Det blev fortsatt ganska stökigt och till slut kördes en bil fram till dörren för att kunna ta emot Agnes och bandet när dom kom ut. Sen blev det såklart hysteriskt och smått kaos när Agnes kom ut och det tog bara ett par minuter innan hon bestämde sig för att gå in i bilen istället och dom drog iväg så snabbt dom kunde. Det var inte mycket att välja på när säkerheten var så otroligt dålig.

Erik och jag gick in på arenan igen för att se på fotbollsmatchen mellan Nyköping och IK City som skulle spelas, medan tjejerna drog sig inåt för att komma undan regnet. Fotbollen var helt okej men det var skapligt orättvist att City vann med 2-1. Erik och jag satt och pratade om både det ena och det andra undertiden. Vi kom fram till att det alltid är speciellt med artister som skrivit sina texter själva. Vissa klarar inte av det men dom som gör det är riktigt grymma och ofta går det att relatera en del till sig själv hos vissa artister, Winnerbäck t.ex. Han har verkligen texter som berör och som kan träffa rakt in i hjärtat.

Det regnade under hela matchen och lagom till att den tog slut upphörde nästan regnet men efter stort övervägande valde jag att dra mig hemåt trots att Ola skulle uppträda efteråt. Jag hade ju sett honom framföra några låtar på Rix FM-festivalen och jag hade kommit hem riktigt sent om jag stannat kvar... Resan hem gick bra, träffade ett par tyskar som jag guidade på station innan jag klev på tåget, och sen kom jag hem strax efter halv nio. Var helt sjukt trött och gick och la mig betydligt tidigare än vad jag brukar göra.

Sen sov jag nästan varvet runt klockan. Kändes märkligt att vakna efter att ha sovit i tio timmar och sedan somna om, det om något är tecken på att jag sovit på tok för dåligt på sistone. Under dagen har jag tagit det ganska lugnt. Har uppdaterat lite på hemsidor som jag ligger efter men nu har jag fått in resultat från ett gäng tävlingar och uppdaterat statitistiken på ÖFIF:s hemsida så nu är jag i stort sett ikapp där. Sen har jag pratat med Emmy ett bra tag. Var riktigt kul och den här gången ska jag inte tappa bort henne bara för att hon råkar försvinna lite. Däremot var det lite läskigt när hon avslöjade att jag säger samma uttryck ganska ofta. Jag som fått för mig att jag sa något så där överdrivet ofta. Annars börjar det bli dags att ta tag i dom datakurser som jag ska gå. Nu har jag inte så mycket att se framemot framöver utan det mesta är faktiskt avklarat av konserter, friidrottstävlingar och allt vad jag nu varit med om den senaste tiden. Känns skönt på ett sätt för det har varit grymt mycket ett tag nu. Har ju inte bloggat alltför mycket den senaste tiden men jag hoppas på att jag ska kunna bättra på mig på den punkten.

Inga kommentarer: