onsdag, februari 14, 2007

Maria PH

Jag har egentligen mycket att blogga om. Melodifestival, jobbet, vad som händer i övrigt, alpina VM. Ska faktiskt börja med Sveriges fantastiska framgångar i VM i Åre. Anja Pärson har som säkert många vet tagit ofattbara tre guld. Den här säsongen har varit ett stort misslyckande för henne fram till VM. Sin vana trogen är hon bäst när det gäller, men att hon skulle vinna tre guld i rad var det ju ingen som ens kunde drömma om. Dessutom i både Super-G och störtlopp. Helt enormt bra. Bara att buga och bocka. Nu får även jag erkänna att hon är helt grym. Jag har haft svårt för henne tidigare eftersom hon ofta har en eller annan bortförklaring när det går dåligt men i mästerskapen är hon alltid som bäst.

Två svenska skrällar har det varit så här långt. Patrik Järbyns brons i störtlopp var den största enligt mitt sätt att se det. Det kom väldigt oväntat men han var väl värt det och kan lägga av med flaggan i topp om man säger så. Däremot blev jag inte lika överraskad när 20-åriga Maria Pietilä-Holmner tog silver i storslalom igår. Ni som följt min blogg ett tag minns kanske att jag skrev en blogg om talanger för ungefär ett år sedan. Där nämnde jag just denna tjej och satte även in en bild på henne. Bloggen går att läsa här:
http://smacke.blogspot.com/2006/02/talanger.html

Maria som tidigare tagit guld i slalom i Junior-VM är en riktigt bra tekniker med stor talang och när det stämmer för henne är hon bland dom fem bästa i världen i framförallt storslalom. Så där har vi förmodligen ytterligare en tjej som kan vara med och slåss om medaljer i framtida mästerskap. Sen tycker jag alltid att det är riktigt kul när unga tjejer och killar får en stor framgång i början av sin karriär. Då är det så mycket enklare att orka fortsätta satsa.

Tror det får räcka så. Skriver mer senare...

1 kommentar:

Caroline sa...

jag gillar dej. massa.