tisdag, februari 27, 2007

Två svenskar över 2,38! - Winnerbäck

Igår blev det en lång dag. För det första sov jag dåligt natten till söndagen så jag hade väl bara fått 4 timmars sömn när mobilen väckte mig. Hade ställt den på väckning 8.15 eftersom jag skulle iväg och ta hand om serveringen i våran klubblokal. Vi säljer ju fika till folk som går tipspromenaden som Korpen anordnar där. Hur som helst så gick det bra. Vi sålde för ca 1500 kr och det är ungefär vad det brukar vara. Han jag stod med i serveringen har jag tränat en del löpning med när jag var mindre och vi sitter båda i huvudstyrelsen nu. I vanlig ordning ventilerade vi en del tankar kring vad som händer i styrelsen.

Jag har fått lite beslutsångest om jag ska vara kvar i styrelsen eller inte eftersom jag fått ett annat erbjudande. Samtidigt vet jag inte hur länge jag blir kvar i stan så det är inte lätt att veta vilket beslut jag ska fatta. Jag brinner ju för friidrotten och ser hellre att jag satsar mer på den än att sitta i en styrelse där jag bara tycker att det mesta är värdelöst. Men vi får väl se hur det blir. Det värsta är att jag inte blir mycket klokare på det hur mycket jag än tänker.

När jag väl kom hem igår runt halv två började jag följa friidrotts-SM via internet och senare även via radion. För det bjöds på en fantastisk höjdtävling av Stefan Holm och Linus Thörnblad. Tror det måste vara den mest spännande och bästa idrottsgrenen. Allt kan hända på så kort tid. När man väl tror att någon kopplat greppet i en tävling så kan det förändras på någon minut. När två hoppare duellerar mot varandra och ribban bara åker högre och högre upp är det riktigt häftigt. För det var precis så det var.

Thörnblad rev sina första försök på 2,30 medan Holm klarade i första. Då var man nästan säker på att Holm skulle vinna. Men då tog Thörnblad 2,30 i sista och vände på steken genom att klara 2,32 i första då Holm rev. Upp på 2,34 och då klarade Holm i första medan Thörnblad rev och då var det vänt igen. Hänger ni med? Hur som helst så klarade båda 2,36 i första försöket och redan då var dom uppe på världsresultat. Thörnblad förbättrade sitt personbästa med 4 cm när han också tog 2,38 i första försöket trots att ribban darrade länge, länge. Då kändes det som att Stefan skulle få väldigt svårt att vinna men är det något han älskar så är det att vara pressad. För till tonerna av Broder Daniels "When We Were Winning", kan det bli mer passande, tog sig även han över 2,38 i första försöket. Helt enormt att två svenskar tar 2,38 i samma tävling. Det har aldrig hänt tidigare och frågan är om det händer igen? När sedan båda rev ut sig på 2,40 stod det klart att Stefan Holm vann guldet. Tala om dramatik. Den svettigaste höjdtävlingen sen OS-finalen 2004 där Holm tog guld.

Senare på kvällen skrev jag en uppsats åt Agnes P. Hon skulle skriva om älskade Lasse Winnerbäck och snäll som jag är hjälpte jag till och skrev grunden. Det finns hur mycket som helst att skriva om Lasse men det är nog ganska få som vet om hur mycket han kämpat för att komma dit där han är idag. Hans första album gjorde han tilllsammans med några kompisar och det andra bekostades av hans föräldrar. Först när han skulle släppa sitt tredje album skrev han kontrakt med ett riktigt skivbolag och karriären började ta fart. Det är spännande att ta del av artisters bakgrunder.

Måndagen har varit ganska lugn. Har uppdaterat hemsidor och sökt lite jobb.


Jag letar mönster i gatan
ibland så ser jag nåt system
ibland så ser jag vart jag skulle
ibland så ser jag bara sten

Det fanns en spricka
där solen tog sig in
där vi andades nåt nytt
och där våren ömsade skinn
Lars Winnerbäck - Lång dag

Inga kommentarer: