onsdag, oktober 29, 2008

Den stora dagen

Äntligen är dagen här som vissa av oss väntat på så länge. Kent släppte sin box som sammanfattar allt dom gjort från 1991-2008. Jag har inte haft tid att lyssna än men jag kan knappt vänta. Ska bli underbart att få höra deras mästerverk och se alla deras nya omslag på deras gamla skivor.


Boxen med en liten Simba bakom...



Sen var det ju då skivsläpp för Agnes. Den skiva som vi lyckades komma åt redan i söndags och därför blev det ju inte riktigt samma effekt som om vi fått tag i både boxen och skivan samma dag. Men skivan är riktigt grym och den förtjänar några egna rader.

Agnes hade som mål att göra en förfestskiva och en skiva som folk vill lyssna på när dom ska träna eller tränar. Inget snack om att hon lyckats. På skivan finns det några riktiga guldkorn och discorökare. Flera låtar där jag själv känner att jag vill upp och dansa eller ge mig ut och springa. Jag har aldrig någonsin sprungit med musik i öronen men är det någongång jag ska göra det så är det med den här skivan. För man blir sjukt peppad!

Release Me, On And On, Love Me Senseless är tre favoriter men How Do You Know är nog den jag fastnat för mest så här långt. Så klockren! Sen är Big Blue Wall som avslutar skivan så smäktande och fin. Agnes fantastiska röst får möjlighet att briljera i flera av låtarna och det är väl det jag var rädd för att den inte skulle få göra. Så skivan blev snäppet bättre än jag trodde. Den har en helt annan helhet än vad någon av hennes tidigare skivor haft. Där har det varit alltför splittrat. Jag har jagat recensioner till min Agnes-sida under nästan hela dagen och det har sett bra ut. Kan känna mig stolt som östgöte eftersom Norrköpings Tidningar och Östgöta Correspondenten hittills är dom enda som satt en 4:a i betyg. Annars är det mest 3:or. Själv skulle jag nog sätta en 4:a i betyg.


Imorgon bär det av på ett nytt konsertäventyr. Elin Ruth Sigvardsson är det som står på programmet igen. På Mejeriet i Lund, mindre än en vecka efter att vi såg Amanda där. Jag hoppas att det kommer en del folk trots att det inte är en så bra dag och att Elin haft lite problem att locka folk tidigare av någon underlig anledning. Cicci har iallafall lyckats locka med Niklas och det är vackert så. Själv hade jag också velat plocka med mig några stycken men ni är ju så långt borta. Sofia som verkar missa Krunegård hade jag ju gärna plockat med. Varför ska vårat land vara så avlångt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska hämta min box idag, sen ska jag trösta mig med Kent hela dagen.. Förmodligen tröstäta nåt gott med.. Missar Krunegård som sagt, missar Elin med er, missar Håkan på lördag. Livet är orättvist!
Kram

Cecilia sa...

Jag kom just på att kvällens konsert nog kommer att påminna en del om första gången jag såg kära Elin. Helt ensam med sin gitarr & sitt munspel på en stor scen. Det var vackert det, jag hoppas & tror att det blir minst lika vackert ikväll!

Och det är ju det jag säger...gör hela Sverige runt som Skåne (eller jaa..det är iaf mer "runt" än resten av landet..) för det är inte kul när folk är för långt bort!
Det är fortfarande min nr 1a på önskelistan..sen kommer Fred på jorden..den runda jorden..! Puss!