torsdag, april 12, 2007

So many dreams swinging out of the blue

Kan inte låta bli att ta upp två otäcka saker som skakat Sverige dom senaste dagarna. En 10-årig flicka blev utslängd av sin mamma och fick flytta till sin pappa i Vetlanda. Trots att han hade en grov personlighetsstörning, tog droger och hade permissioner från sluten psykiatrisk vård. Hon blir utsatt för sexuella övergrepp, tvingas bo utomhus i skogen och i en bil... Socialen blir inkopplad ett flertal gånger men trots det så händer ingenting. Efter FEM år rymmer flickan och berättar allt i tryggt förvar hos en fosterfamilj. Hur sjukt är inte det? Är inte socialen till för att hjälpa utsatta barn istället för att stjälpa dom? Det är så otroligt uselt och det här ska inte behöva hända i det samhälle som vi lever i. Som tur är verkar vissa ha förstått vilket grovt misstag som begåtts vilket lett till att en en hög chef på socialtjänsten i Vetlanda avgått.

Det här berör mig djupt eftersom jag vet en och annan som far eller farit illa. Jag känner mig maktlös och blir så fruktansvärt arg. Bara tanken på att det finns x antal barn i Sverige som utsätts för olika övergrepp utan att någon reagerar. Dessutom är mörkertalet stort. Det är alltför många som drabbas utan att någon ens misstänker något.

Det andra som hänt är att en 9-årig pojke hängt sig på en toalett i en skola någonstans i Mellansverige. Med tanke på den utbildning jag gått och den praktik jag varit ute på så känns det nästan overkligt. En så tragisk händelse. Det är svårt att spekulera i vad det beror på. Men det är väl ingen hemlighet att det är för lite personal på många skolor och alla elever blir inte sedda på det sätt som krävs. Många lider i det tysta och har dom svåra hemförhållanden så är det inte lätt. Trots det så ska det inte behöva gå så långt... Barn i 9-års åldern ska inte ens komma på tanken att man kan ta livet av sig. Mycket av problemen skulle dessutom kunna förebyggas om skolorna bara investerade i fler vuxna. Trots allt så går det ett antal färdigutbildade lärare arbetslösa pga. de besparingar som skolorna gjort.

Jag hade egentligen tänkt skriva om andra saker men jag var tvungen att få ventilera lite tankar kring det här.

So many adventures couldn't happen today
So many songs we forgot to play
So many dreams swinging out of the blue
We let them come true

Alphaville (Sara Burnett) - Forever Young

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=1411701343

Inga kommentarer: