lördag, september 27, 2008

Tillbaka till 90-talet

Det känns som jag förflyttat mig tio år tillbaka i tiden. För under andra halvan av 90-talet hade jag pga. mitt stora överbett alla sorters olika tandställningar. Tyvärr så blev det inte riktigt så bra som det var då hela behandlingen avslutades. För ganska snart efteråt så började tänderna gå tillbaka och i underkäken så rörde sig dom fyra tänderna i mitten inåt och blev helt intrycka och sneda. Så efter att ha lidit och haft ömma tänder i omgångar blev resultatet allt annat än bra.

Nu i efterhand har jag fått reda på att fyra tänder borde dragits ut för att skapa plats åt dom andra och det känns ju riktigt surt. Om folk bara kunde sköta sina saker rätt. Men någon lycka har jag ju i alla fall. Ciccis föräldrar är tandläkare och tack vare deras goda kontakter så kan ju nu få tänderna i nederkäken åtgärdade utan någon kostnad. Normalt skulle det väl gå på runt 10-15 000. Så idag var jag iväg och fick räls. Det känns så klart en del, ömmar och trycker, men känns ändå helt ok. Äter bara sånt där jag slipper tugga så mycket. Men om nån vecka kommer det kännas betydligt bättre.

Återstår att se hur länge jag kommer behöva den och hur mycket det går att få tillbaka tänderna. För att lösa hela problemet hade jag behövt tandställning i både över och underkäken och behövt operera käken. Sen hade jag pga. operationen fått betala allt och det är inget jag varken har lust eller råd med just nu. Så vi får hoppas på det bästa. Det känns som det är värt det iallafall.

Inga kommentarer: