torsdag, augusti 21, 2008

Turnékung och turnédrottning

Årets turnékung och turnédrottning har korats av Aftonbladet.
Ungefär 15 000 var med i omröstningen och om kungen var väntad så var drottningen desto mer oväntad. Lasse Winnerbäck är kung i Sverige på somrarna. Han drar tusentals till alla sina spelningar och spelade nyligen för sin största publik någonsin på Zinkensdamm i Stockholm. Så att han blev utsedd till turnékung var inte oväntat men helt välförtjänt. Visst kan Håkan Hellström och Jocke Berg i kent utmana men Lasse är Lasse. Även om han inte har bäst show så får han publiken hänförd och berörd genom sina fantastiska texter.

Just nu sitter jag och lyssnar på hans senaste skiva, liveskivan "Vi var där blixten hittade ner", som enbart säljs på hans nuvarande turné. En turné som lider mot sitt slut och som bara har två stopp kvar. Växjö i morgon och Linköping på fredag. Jag hade gärna velat se honom i Linköping men nu är det omöjligt så jag lurar fortfarande lite på Växjö imorgon. Så långt är det trots allt inte. Men är det värt det?



I omröstningen om årets turnédrottning var det inte Robyn eller Miss Li som vann. Det var nog någon av dom jag hade tippat på om jag fått välja men i stället blev det nykomlingen Amanda Jenssen. Hon vann omröstningen, 0,8%, före Miss Li. Helt sjukt egentligen att en så färsk artist kan ha fått så stort genomslog på så kort tid. Men så är det och givetvis är jag glad för det eftersom jag sett henne ett flertal gånger i sommar och gillar henne riktigt mycket. Hon bjuder på en grym show även om hon fortfarande har ganska få låtar att bolla med på sin turné. Att hon sedan börjat avsluta sina spelningar med "Hallelujah" gör ju inte saken sämre även om jag föredrar att hon plockar bort den nu för annars finns en risk att låten tappar den där magiska känslan som svävar över den.


Så här ser mitt skrivbordsunderlägg ut nu...

Är det jobbigt att tiden går eller kul att vara med? :P

3 kommentarer:

Anonym sa...

Redan Macke, redan ;-)
Vet du vad den där skivan kostar? Skralt i kassan här, men fick inte jag de låtarna av dig eller minns jag fel?

Det är kul att vara med, helt klart! .-)

Anonym sa...

Åh Lasse :)
Är du ledig idag eller surfar du från jobbet?
Du är ett gull, jag vill hemskt gärna ha de andra låtarna med tack. Jag lyssnar ju ändå alltid på musik i datorn eller mobilen, så en cd-skiva känns sådär. Trots att jag är ett hängivet fan ;-)

Anonym sa...

Lasse var KUNG i lördags, lätt! Kung av Linköping :)
Oj, är det bara jag som skriver här, stalkervarning ju ;)
Kram