lördag, februari 09, 2008

Köra, åka eller fara?

Det är ganska roligt hur olika folk pratar i olika delar av landet trots att alla menar samma sak. Ett typiskt exempel är när någon ska iväg någonstans. I södra delarna av landet verkar folk säga att dom ska "köra" oavsett om de åker bil, cykel eller vad det nu är. I mitten av landet säger folk däremot "åka" och till den kategorin hör jag. Får mig alltid samma tankeställare när någon säger köra härnere för jag har alltid sagt köra när jag ska ta bilen någonstans. Här gäller det som sagt även cykel och då säger jag åka. I Norrland använder dom som många säkert vet ordet "fara". Dom ska fara och handla eller vart dom nu ska. Häftigt hur olika det kan vara.

Mycket sport på tv idag och jag har fastnat vid tvn hela dagen. Det började med Skidskytte-VM för damer, fortsatte med längdskidåkning för herrar, hockey Finland-Ryssland, skidskytte för herrar och nu är det hockey igen, Sverige-Tjeckien. Roligt och spännande men det tar enormt mycket tid som kanske borde läggas på andra saker.

Ikväll inleds årets Melodifestival. Återstår att se om jag har möjlighet att se den eftersom vi ska iväg på middag till Ciccis moster. Stora favoriter att gå direkt till Globen är E-Type & The Poodles och Amy Diamond. Jag tror också på dom. Amy har en riktigt skön låt med fart av det jag hört. Brukar inte gilla hennes fartiga låtar men den här är lite "vuxnare" än vad dom andra är. Sen borde Velvet ta en av platserna till Andra Chansen. Verkar vara väldigt öppet där bakom.

Inga kommentarer: