tisdag, juli 15, 2008

Solen i ögonen

En sen men utlovad recension från Winnerbäck-konserten i torsdags. Cicci och jag åkte dit så fort vi kunde efter att jag slutat jobbet och vi kom dit i lagom tid. Mycket folk och lång kö men ingen panik på något sätt. Däremot fick vi inte chansen att stå längst fram då dom infört ett system om att dom 800 första som kommer dit får tillgång till en fålla närmast scen. Nu spelade det ingen större roll då scenen var väldigt hög och då är det behagligare att stå en bit ifrån. Kontakten med scen gick att känna ändå.

För att ta det från början så har dom satsat stort på turnén. Flera förband och ett stort område med bl.a. skivbutik, cafétält, mattält, amnestytält, merchandise-tält och lite andra småställen där dom sålde korv, remmar m.m. Mysigt och trevligt att gå runt där även om vi fick kryssa oss fram mellan alla som satt och åt picknick. Det är inget jag känner är nödvändigt på en konsert. Innan allt började hade vi köpt på oss några skivor, bl.a. Lasses nya liveskiva, bränt krut vol. 3, som endast säljs på turnén. Vi hittade även en skiva med Billie The Vision & The Dancers.

Innan allt började så hade vi även köpt på oss en del merchandise. Linne till Cicci, t-shirt till mig, en tygväska, en wunderbaum, badges, tygmärke och anteckningsblock. Lite till mig, lite till Cicci och lite till oss båda. Var dom tvungna att fixa fram så många bra saker?
Vi tog oss vidare fram till stora scenen och hittade en bra plats ganska mitt i. Precis i mitten hade dom ställt ett kamerastativ och det visade sig mycket riktigt att dom filmade konserten. En live-dvd till så småningom kanske? Vi såg alla förband där Maia Hirazawa uppträdde på stora scenen och övriga på den mindre en bit ifrån. Miss Li är grymt bra med sina svängiga och härliga låtar men även Hirasawa hade flera bra låtar. Jag har knappt hört henne innan.

Sen var det då äntligen dags. Efter att ha varit där från 18 och väntat i tre timmar så gick Lasse på scenen vid 21. Till tonerna av Mareld! Jag har väl inte lyssnat så jättemkt på den låten men visst kände jag igen den, även om det tog ett tag. En oväntad men smart öppning att väcka intresset med en låt som inte spelas så ofta. Lasse körde vidare med Dom Tomma Stegen och Stockholms kyss innan han välkomnade och berättade att det var en ära att få börja turnén på just Sofiero. Bandet var på strålande spelhumör och Johan Persson briljerade som vanligt genom att spela på flera olika instrument. Lasse såg nöjd och glad ut och hade en riktigt bra röst dessutom. Tycker att han haft en tendens att få sliten röst men nu var det ju första spelningen.

Nästa oväntade låt var Dom Sista Drömmarna i en inledning som var relativt lugn. För efter den sa Lasse att nästa låt kunde var en presentation av honom för dom som inte vet så mycket om honom och drog han igång Söndermarken. Hur fin och vacker som helst. Att dessutom ha vandrat runt i Linköping på alla dom där platserna gör ju inte saken sämre om man säger så. Första gången jag fick rysningar under konserten. Efter Om det blåser genom hallen spelats var det dags för Elegi. Den vackra, magiska låten som är så fin.

Sedan berättade han om ett sms han fått och presenterade Miss Li och då var det dags för nästa höjdpunkt, Om Du Lämnade Mig Nu. Visst var den fin även med Anna Stadling men att få höra den med Miss Li var givetvis snäppet bättre. Så fulländat och perfekt. Publiken vrålade rejält efter att Miss Li sjungit sin inledande vers och då såg Lasse och Miss Li riktigt nöjda ut när dom tittade på varandra och log. Här låg konsertens bästa del för efter den kom Tvivel. Tror inte jag hört den live tidigare och det är en av mina absoluta favoriter med Lasse. Lasse spelade inte så många låtar från senaste skivan men en av dom han inte spelade på turnén i höstas kom nu, Jag Fattar Ingenting. Den är riktigt, riktigt bra.

Då var vi ungefär halvvägs genom konserten och sedan väljer jag att inte skriva så mycket mer. För resterande del är som slutet av Lasse-konserterna brukar vara. Nästan samma låtar som vanligt, fullt ös, grym allsång och härlig stämning. Men väldigt förutsägbart. Varför kan han inte överraska genom att köra lite andra låtar och plocka bort fler av dom givna? Det bästa var givetvis att få höra nya singeln, Strimmor, som första extranummer och sista låten, För Dig. Han körde även Kom och Kom Ihåg Mig som extranummer, men inte den långsamma versionen av den senare låten, som är bättre än originalet.

En lång blogg men väl värt det för att beskriva hur bra det var och beskriva allt runtomkring. Lasse sa några väl valda ord och lite lagom mycket för att vara han. Han lyckades även tappa text två gånger, på Stockholms Kyss och Strimmor. Två av dom nyaste låtarna som han tydligen inte pluggat in ordentligt än. För han sjöng ju faktiskt fel på Stockholms kyss även när vi såg honom i Malmö för ett par år sedan. Nu får vi väl se om vi inte kan få äran att se honom någon mer gång innan turnén är över. Vill till Linköping men det går med största sannolikhet inte.

Vill ni se bilder från konserten kan ni gå in på Ciccis bilddagbok, pepsi83.bilddagboken.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter farligt att det fanns så mycket fint att köpa. Skivan Bränt Krut har jag också tänkt införskaffa.. Jag är ju inte så förtjust i Anna Stadling så jag ser fram emot Miss Li:s gästuppträdande ;) Ska kika på bilderna nu!