söndag, juli 13, 2008

Hallelujah!

Amanda, Amanda, Amanda...
Tredje gången jag såg henne på sommarturnén, Malmö, Borlänge, Svedala. Snart blir det även Helsingborg. Vissa frågar varför jag ser samma artist flera gånger. I det här fallet så är det lätt att svara. För den här gången blev det speciellt. För det första så var det riktigt mycket folk och härlig stämning och Amanda och bandet såg ut att trivas riktigt bra.

Sen hade dom gjort om i låtlistan. Hon avslutade med den låten, en ny låt, som hon tidigare kört som extranummer och vad skulle det då bli som extranummer? Jag var helt övertygad om att det skulle bli den underbart vackra Numb, som hon inte spelat, men i stället blir det den magiska Hallelujah som hon gjorde idoljuryn totalt mållös med. Som hon framförde den! Med känsla utöver det vanliga som gav rysningar och gåshud... Det kändes djupt. Riktigt häftigt att få höra den live.

Efteråt ringlade en låång kö med folk som ville köpa merchandise och jag och Cicci köpte oss en skiva som vi fick signerad. Viktigt att få en signerad trots att vi redan har en varsin.




Amanda sjunger med enorm känsla...

Under gårdagen var givetvis Sahara Hotnights höjdpunkten. Måste dock nämna lite om Timo Räisänens spelning som jag såg framemot. Han har ju utsetts till bästa liveartist i P3-Guldgalan och han gav verkligen järnet på scen. Däremot var det märkligt lite publik. Jag har lite svårt för hans musik men det var ju inte alls dåligt på något sätt. Timo gav sig för övrigt på en vakt som var riktigt idiotisk. Han såg nämligen hur vakten sa till en pappa som tog upp sin lilla son på axlarna för att han skulle se bättre. Det är ju vanligtvis inte tillåtet på konserter av säkerhetsskäl men när det var så lite folk som det var så var det knappast någon risk för att något skulle hända eller att han skulle skymma någon. Lite sunt förnuft borde råda.

Hur som helst så var Sahara Hotnights grymma som vanligt. En härlig spelning med mycket folk där dom körde järnet och trivdes utmärkt på scen. Dom har en förmåga att inte prata särskilt mycket mellan låtarna vilket gör att tempot hålls uppe och även stämningen. Mindre roligt var det dock att Josephine trummade sönder sin högerhand så den blödde en del. Men som den trumdrottning hon är så körde hon så klart vidare. Efteråt träffade vi halva Hotnights, systrarna Jennie och Johanna Asplund. Nice!



Systrarna Asplund, Jennie och Johanna!


Maria Andersson!

1 kommentar:

Anonym sa...

Klart man vill se sina favoritartister om och om igen! Både Amanda och Sahara Hotnights står högt på min önskelista. De sistnämnda såg jag en gång för lääänge sen i min gamla hemstad.. Timo skulle jag också vilja se!
Tack Macke för att du fotade systrarna, nu kanske jag kan hålla reda på det i fortsättningen *s*