måndag, juni 30, 2008

Håll Ditt Huvud Högt

Dags att skriva lite om fredagen och Peace & Loves andra dag. Somnade snabbare än någonsin kändes det som och var vansinnigt seg till en början. Hade kört bil långa bilsträckor tre dagar i rad och när jag äntligen kunde slappna av lite mer så kom tröttheten. Hur det nu kom sig så var vi inne lagom för att ta en lunch innan det var dags för Kristian Anttila. En av dom artister jag inte lyssnat på så mycket tidigare förutom på radio.

Han visade sig vara en positiv överraskning. Ännu en som sjunger med göteborgsdialekt och även han precis som Håkan med enorm intensitet. Fullt ös! Han hade inget flyt genom spelningen då två! gitarrer pajade och i övrigt en del andra tekniska problem. Men han övertygade iallafall mig. Efter Antilla var det faktiskt rätt lugnt och vi drog runt och tittade lite vid olika försäljningsstånd.

Nästa spelning blev Lasse Lindh. Jag blev lagom irriterad innan vi nådde fram till scenen då vi tvingades gå runt hela området pga. att vakterna tvingade ut alla ur området där vi var då affärerna skulle stänga. Ingen bra uppladdning men spelningen var helt okej utan att han för den skull gjorde några större intryck på mig. Jag har aldrig fastnat för honom och vet att det finns så mycket bättre singer/songwriters att det lär bli svårt i framtiden också. Men ni får gärna försöka övertyga mig. Roligt var det dock att Timo Räisänen gästade så dom körde "Kom Kampsång" tillsammans. Där växte iallafall den låten.

Sen blev det lite Eldkvarn. Dom äldre på festivalen, räknar inte in mig själv där, samlades antingen på Eldkvarn eller Jill Johnson som var samtidigt. Jag var ju tvungen att kolla in Norrköping stolthet och dom gjorde mig inte besviken. Dom körde flera av sina bästa låtar. Lite lagom soft.
Thåström var en av de stora under dagen. Jag har aldrig lyssnat särskilt mycket på honom. Inte nu och inte när han var med i Ebba Grön och Imperiet. Men jag kan inte komma ifrån att jag gillade det jag hörde. Han hade helt klart en av festivalens bästa röster. Lugna, sköna låtar och Fanfanfan och Sönder Boulevard var magiska. Såg inte riktigt hela spelningen men större delen av den.

Efter lite god thaimat var det dags för Billie The Vision And The Dancers. Ett band jag inte lyssnat på tidigare men som Agnes P. rekommenderade. Kan säga att jag blev positivt överraskad där också. Ett riktigt glatt gäng som svängde loss och vi var riktigt glada och på bra humör när vi gick därifrån. Såg på Millencolin en sväng innan det var dags för dagens stora avslutning med kent. Millencolin har jag alltid varit nyfiken på samtidigt som jag vet att dom spelat en del "skatemusik" som är lite för hård för mig. Men det jag såg var riktigt bra. Får försöka lyssna in mig mer på dom när tillfälle ges.

kent var så klart dagens höjdpunkt. Det var ju nästan det enda bandet under dagen där jag kunde sjunga med i låtarna också. Första gången jag såg dom utomhus dessutom. Tidigare har det bara varit tält och inomhus. Och vilken grym spelning dom bjöd på! Flera gamla låtar som dom inte spelat på väldigt länge och som jag aldrig hört live, Stenbrott, Blåjeans, Ingen kommer att tro Dig bl.a. Detta uppblandat med dom nya och allt blev helt galet bra. Dom spelade dessutom en ny låt som Jocke förklarade var på väg att bli färdig! Det är väldigt uppseendeväckande då dom alltid brukar vara så perfekta. En riktigt häftig ljus och bildshow bjöd dom på också med storbildsskärmar i bakgrunden och kameror på scen. Lägg därtill att ljudet var bättre än på någon annan kent-konsert jag varit på så var det fulländat. Kan inte bli mycket bättre faktiskt även om det går att räkna upp x antal låtar som dom kunde spelat. Men vilka skulle dom plockat bort? Kanonbra avslutning hur som helst.

Du är värd att dö för...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag älskar Lasse Lindh!
Ser fram emot att få se Kent lite senare i sommar... Sugen på att se Håkan med, han kommer ju till Bergs Slussar 20 juli, nära och bra