torsdag, maj 08, 2008

Greetings From Space

Måste få ner några rader om gårdagskvällen. Amandas releasefest var riktigt trevlig. Det kom riktigt mycket folk vilket naturligtvis var uppskattat av huvudpersonen själv. Dom hade ordnat en speciell VIP-hylla för Amandas närmaste, vänner, skivbolagsfolk m.m. Vi var där i god tid och hann få i oss en varsin drink innan vi tog plats på golvet framför scen. Klockan drog iväg till halv tio innan Amandas pappa, Halvard, tog plats på scen och presenterade Amanda och hennes band, som om jag inte minns fel bestod av sex personer, bl.a. Pär Wiksten som skrivit ett flertal av låtarna på skivan tillsammans med Amanda.

Amanda, klädd i en fantastiskt snygg röd klänning, var så klart på strålande humör och gjorde ett försök att förklara hur speciell den här dagen kändes. Hur stort det var att få släppa sin egen skiva och att hon alltid kommer att minnas just den här releasefesten på hennes hemmaplan i Lund. Så visst kändes det extra att vara på plats. Amanda drog igång For The Sun och den låten är riktigt grym. Ett riktigt häftigt arrangemang med mycket instrument på en låt som Amanda skrev långt innan Idol. Publiken röjde järnet och jag kom på mig själv med att kunna texten på nästan hela låten. Sedan följde låten om ett träd som Amanda beskrev den, senaste singeln Amarula Tree och första singeln Do You Love Me som faktiskt är en av dom sämre låtarna på skivan, enligt mitt tycke.

Greetings From Space följde sedan och den låten är helt magisk. En ballad som Amanda sjunger med fantastisk inlevelse. Ja, ni vet vilken känsla hon kan lägga i sina låtar. Skivans bästa låt, hittills är väl bäst att säga. Den berör djupt och det var inte långt till tårar kan jag säga. Efter den låten tackade hon för sig men självklart ville publiken ha mer och ropade in Amanda som fick avsluta med ännu en lugn låt, Our Last Goodbye. Ett smakprov på hennes kommande turné och hon klarade sig riktigt bra. Hon har ju scenvana sedan tidigare och det märktes men det jag imponerades mest av var att hennes röst lät betydligt bättre än vad jag trodde. Det med tanke på att hon sjöng en del falskt i Idol. Men nu är det låtar som mer passar henne och då låtar det riktigt bra. Efteråt var vi tvungna att åka hem rätt snabbt för att inte komma hem alltför sent.
Men som helhet blev det riktigt lyckat. Nu vill man ju bara se mer Amanda!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul, önskar jag varit där med er! Ska skaffa skivan så jag kan lyssna :)