fredag, april 04, 2008

Dagens matematikundervisning ett skämt

Många kanske tror att våran skolundervisning fungerar förhållandevis bra. I jämförelse med andra länder ligger vi ganska bra till men det finns dock en hel del att förbättra. Vissa saker går att peka på som studerande medan andra saker blir tydliga efter att ha gått igenom lärarutbildningen eller genom att läsa en artikel.

Eftersom jag läst till Ma/No lärare så drar jag naturligtvis åt mig öronen lite extra då det pratas om just dessa ämnen. Läste nyligen en artikel om hur dagens matematikundervisning påverkar eleverna från mellanstadiet upp till årskurs 9. En skrämmande siffra som många inte har en aning om är att så många som 15% av eleverna inte alls hänger med i undervisningen. I 9:an har dom en kunskapsnivå som motsvarar den dom ska ha i årskurs 4. Samtidigt finns det ett antal elever som är extremt begåvade som inte får tillräckliga utmaningar och pga. det tycker skolan blir tråkig.

Dagens undervisning är inte anpassad efter den stora variationen i elevernas förutsättningar. Flera elever behöver på ett tidigt stadium extra resurser för att få tillräckligt med kunskap och den måste ges på rätt sätt. I många skolor envisas lärarna med att strikt följa matteböckerna där eleverna får räkna tal som inte alls är anpassade efter vardagslivet. Desto roligare blir det om läraren ger eleverna utmaningar som är anpassade till deras vardag. Får de räkna om pengar, priser, resultat där de känner igen sig så är det mycket enklare att förstå och tycka att det är viktigt.

Jag hoppas att dagens poltiker och framförallt att skolminister, Jan Björklund, gör något åt det här, men jag är inte speciellt optimistisk. Politikerna tror ofta att de vet dom bästa lösningarna på olika problem men det är sällan det leder till någonting.
Hur som helst så blir jag allt lite lockad att börja undervisa när jag läser såna här saker. För jag vet hur jag skulle bedriva min undervisning. Sen är det tyvärr så att många lärare kanske inte får möjlighet att bedriva den undervisning som de vill.

Inga kommentarer: